لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۰:۵۵

جلوگیری از رویارویی با حریف اسرائیلی برای «سیصد گرم اضافه‌وزن»؛ حذف ورزشکاران به بهانه‌های سیاسی


امیرمحمد یزدانی، کشتی‌گیر تیم ملی کشتی آزاد ایران
امیرمحمد یزدانی، کشتی‌گیر تیم ملی کشتی آزاد ایران

امیرمحمد یزدانی، قهرمان کشتی آزاد تیم ملی ایران در وزن ۷۰ کیلوگرم، پس از اعلام قرعه برای مسابقه با جاشوا فاین سیلور حریف اسرائیلی، به بهانه «سر وزن نرسیدن» از مسابقات جهانی باز ماند.

مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان روز پنج‌شنبه ۲۴ شهریور در سالن «استارت آره‌نا» در شهر بلگراد صربستان آغاز شده است.

مقامات ورزشی جمهوری اسلامی در قانونی نانوشته ورزشکاران ایرانی را از حضور در مسابقه با حریف‌های اسرائیلی منع می‌کنند، اما با تمارض، دلیل رسمی آن را مواردی چون بیماری یا به وزن نرسیدن اعلام می‌کنند.

هرچند ۴۳ سال سابقه حاضر نشدن ورزشکاران ایرانی در مقابل حریفان اسرائیلی به دلیل سیاسی روشن است، اما ناظران، داوران و مقامات فدراسیون‌های جهانی، با چشم‌پوشی از آن، معمولا توجیه‌های مقامات ورزشی ایران را می‌پذیرند.

در این حال، منع ورزشکاران ایرانی از حضور در مسابقات با حریفان اسرائیلی پیش از این هزینه‌های گزافی مانند جدا شدن برخی ورزشکاران از تیم ملی و محرومیت برای تیم ملی جودوی ایران را نیز در پی داشته است.

برخی رسانه‌ها در ایران به دلایل کناره‌گیری امیرمحمد یزدانی دارنده مدال نقره قهرمانی جهان در مسابقات سال ۲۰۲۱ در نروژ، از مسابقات جاری اشاره کرده‌اند. از جمله وب‌سایت انصاف‌نیوز، «رویارویی با حریف اسرائیلی در قرعه‌کشی» را موجب «خراب شدن همه چیز» توصیف کرد و «سر وزن نرسیدن» او را «تاکتیک فدراسیون برای جلوگیری از تعلیق و محرومیت» این ملی‌پوش اعلام کرد.

این رسانه در گزارشی دیگر، برخورد به حریف اسرائیلی در قرعه‌کشی‌های جهانی برای ملی‌پوشان ایران به عنوان «قرعه‌های نحس و حذف‌های تلخ» ارزیابی شده است.

وب‌سایت ورزشی طرفداری، بدون اشاره به رویارویی این کشتی‌گیر با حریف اسرائیلی، اضافه‌وزن ۳۰۰ گرمی یزدانی را «اتفاق قابل پیش‌بینی» خواند.

برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی نیز با به کار بردن هشتگ «باید ببازی» که به باخت تحمیلی سعید ملایی در یک مسابقه برای جلوگیری از رویارویی‌اش با حریف اسرائیلی اشاره دارد، به شیوه مرسوم مقامات ورزشی ایران واکنش نشان داده‌اند.

XS
SM
MD
LG