لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۷:۴۵

آداپ: چند تن از فعالان مدنی و هواداران تیم تراکتور سازی تبریز بازداشت شدند


انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران (آداپ)، خبر داد که چند تن از فعالان مدنی آذربایجانی و هواداران باشگاه تراکتورسازی تبریز روز چهارشنبه ۲۳ اسفند، در جریان مسابقه این تیم در شهر تبریز بازداشت شدند.

سیامک صیفی، میلاد زین العابدین زاده، صمد حیدری، هادی گوزلی و امین تقی زاده از جمله بازداشت شدگان بودند.

بر اساس این گزارش، آقایان حیدری، گوزلی و تقی زاده روز پنجشنبه ۲۵ اسفند، پس از حضور در شعبه ۱۵ بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب تبریز به قید وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی و پروانه کسب آزاد شدند.

به گزارش «آداپ» به نقل از نزدیکان خانواده ها، بازداشت ها در جریان مسابقه و پس از آن به دست نیروهای امنیتی انجام شد و آنها به اداره اطلاعات تبریز منتقل شدند.

همچنین به نوشته آداپ، کریم اسماعیل‌زاده، فعال زیست محیط آذربایجانی اهل تبریز، در دادگاه تجدید نظر به شش ماه حبس تعزیری محکوم شد.

بر اساس این گزارش، شعبه دو دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی به ریاست علیقلی کریم زاده با استناد به ویدئوهای منتشر شده در اینستاگرام شخصی آقای اسماعیل زاده در کنار دریاچه ارومیه و رود ارس، این فعالیت های محیط زیستی را «عملیات مجرمانه از طریق نشر تصاویر و مطالب در فضای مجازی» تلقی کرده و با تایید اتهام تبلیغ علیه نظام، او را به شش ماه حبس محکوم کرد.

کریم اسماعیل‌زاده در اعتراض به خشک شدن دریاچه ارومیه و همچنین اعتراض به آلودگی آب رودخانه ارس ناشی از پساب های صنعتی ارمنستان، ویدئوهای اعتراضی منتشر کرده بود.

کریم اسماعیل‌زاده، فعال زیست محیط آذربایجانی اهل تبریز، در دادگاه تجدید نظر به شش ماه حبس تعزیری محکوم شد

آداپ اشاره کرد که وی پس از آن بازداشت و در دادگاه بدوی از بابت اتهام «تحریک و دعوت مردم به اعمال خشونت آمیز در فضای مجازی» به شش ماه حبس تعزیری با احتساب ایام بازداشت قبلی محکوم شد.

کریم اسماعیل‌زاده در تاریخ پنجم شهریور ۱۴۰۲ در تبریز دستگیر و ششم مهرماه ، با تودیع وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی از زندان تبریز آزاد شده بود.

این فعال اجتماعی و ورزشکار، چندین بار به دلیل اعتراضات مدنی و زیست محیطی برای خشک شدن دریاچه ارومیه، تبلیغ برای کمپین نجات دریاچه و اعتراض به آلوده کردن آب رودخانه ارس توسط ارمنستان با هدایت فاضلاب صنعتی به سمت رودخانه ارس بازداشت و بازجویی شده است.

آخرین بازداشت او در پنجم شهریور سال جاری بود که پس از حدود یک ماه، در روز ششم مهر با قرار وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

در این حال، سعید مینایی، فعال آذربایجانی، روز ۲۳ اسفند و پس از ۳۵ روز بازداشت به قید وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شد.

او روز ۱۷ بهمن در زادگاهش، بناب بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده بود.

ماموران امنیتی جمهوری اسلامی همزان با بازداشت آقای مینایی، ۱۵ تن دیگر را در شهرهای تبریز، اورمیه، اردبیل، رشت، کرج، مراغه، آستارا، ورامین واسلامشهر تهران بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل کردند.

از میان بازداشت شدگان، طاهر نقوی (وکیل دادگستری)، عبدالعزیز عظیمی قدیم، سعید جمال زاده، باقر حاجی زاده، آیاز سیف خواه، کمال نوری، آراز امان، ، کرم مردانه، عبدالله واحدی، مرتضی پروین و جعفر محمدی همچنان زندانی هستند.

XS
SM
MD
LG