لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۶:۱۷

تهدید زنان به «برخورد قانونی»؛ نیروی انتظامی به دنبال اجرای حجاب اجباری است


اعتراض به حجاب اجباری
اعتراض به حجاب اجباری

فرماندهی انتظامی در استان‌های مختلف ایران یک روز پس از تاکید علی خامنه‌ای بر لزوم فشار بیشتر برای اجبار در آنچه «رعایت موازین اسلامی»‌نامید، اعلام کردند که از روز شنبه ۲۵ فروردین، سخت‌گیری‌ها برای اعمال حجاب اجباری افزایش خواهد یافت. برخی کاربران می‌گویند جمهوری اسلامی «لوکیشن انتقام سخت» را اشتباه گرفته است.

در پی تأکید رهبر جمهوری اسلامی بر برخورد با «هنجارشکنی دینی»، خبرگزاری‌ها در ایران در روز پنجشنبه ۲۳ فروردین گزارش دادند که فرماندهی انتظامی استان‌هایی از جمله تهران، اصفهان، بوشهر، آذربایجان شرقی، سمنان، و کرمانشاه، در بیانیه‌هایی جداگانه اعلام کردند طرح «عفاف و حجاب» از روز شنبه «در همه معابر و اماکن عمومی با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد.»

در این اطلاعیه‌ها، زنان تهدید شده‌اند که در صورت عدم رعایت حجاب اجباری و «ارزش‌های اخلاقی و هنجارهای ملی و مذهبی»، با آنها «برخورد قانونی» خواهد شد.

در این بیانیه‌ها که در خبرگزاری‌ها و رسانه‌های داخل ایران انتشار یافته، ادعا شده است که این اقدام «در چارچوب مطالبات عمومی» انجام خواهد شد. این بیانیه‌ها پس از آن منتشر شدند که علی خامنه‌ای روز چهارشنبه ۲۲ فروردین، در نماز عید فطر در اظهاراتی متناقض گفت هرچند «جمهوری اسلامی قصد ندارد کسی را به زور دین‌دار کند»، اما مسئولان، دستگاه‌های ذی‌ربط، و کسانی که آنها را «آحاد مردم» خواند، «باید با هنجارشکنی دینی برخورد کنند.»

صدور این بیانیه‌ها از سوی فرماندهی انتظامی در استان‌های مختلف پس از انتشار بیانیه فرماندهی انتظامی کل صورت گرفته است.

پیش از این نیز، غلام‌حسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه، گفته بود که جمهوری اسلامی در آنچه قضیه حجاب و عفاف خواند، وضع خوبی ندارد.

تشدید فشار بر شهروندان برای نقض آزادی‌های فردی و اجتماعی آنان از سوی جمهوری اسلامی، واکنش‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی در پی داشته است.

برخی کاربران، اعمال این فشارها را «انتقام سخت» حکومت از مردم ایران به دلیل ناکامی‌های منطقه‌ای می‌دانند و گروهی نیز گسترش فساد مالی حکومتی‌ها و افزایش فشارهای اجتماعی بر مردم را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

یک کاربر در شبکه اجتماعی «ایکس» با اشاره به اجرای طرح «حجاب و عفاف و تشدید برخوردها، برگزاری نماز جمعه تهران به امامت کاظم صدیقی، و احتمال گرانی بنزین» گفته احساس می‌کند جمهوری اسلامی «لوکیشن انتقام سخت را اشتباه گرفته» است.

یکی دیگر از کاربران «ایکس» با بیان این که «پاسخ سخت و پشیمان کننده جمهوری اسلامی مشمول مرور زمان شد و رفت قاطی باقالی‌ها»، گفته است: «موضوع جدید داریم! از شنبه حجاب اجباری بیشتر و سخت‌تر از قبل تحمیل خواهد شد!»

همچنین، پیام برازجانی، کارشناس علوم سیاسی، با اشاره به فساد مالی کاظم صدیقی و پسران، در ایکس نوشت که «فردا صدیقی امام جمعه تهران» خواهد بود و «شنبه هم نیروی انتظامی طرح حجاب و عفاف را آغاز می‌کند.»

به گفته او، «هیچ نشانه‌ای از تغییر اقتصادی نیست، هیچ قدمی برای مذاکرات تحریمی برداشته نشده، در بر همان پاشنه قبلی است» و «یک سایه جنگ هم اضافه‌تر. در مورد ترورها، زورگیری صدر و گرانی اما هیچ!»

احسان سلطانی، فعال مدنی، نیز تأکید کرده است: «این نظام مانند شهریور ۱۴۰۱ جز زبان زور و سیلی محکم ملت هیچ زبان دیگری را نمی‌فهمد. این نظام سراسر فاسد و منحط هرگز اصلاح نخواهد شد.»

یک کاربر ایکس نیز با بیان این که «فردا در تهران نماز جمعه به امامت جناب کاف صاد (کاظم صدیقی)» برگزار می‌شود و «از شروع هفته هم طرح عفاف و حجاب توسط پلیس اجرا می‌گردد» نوشت: «کافرم به دینی که با اختلاس‌گر و زمین‌خوار برخورد مومنانه و با حجاب دختران برخورد قضایی می‌شود.»

علی خامنه‌ای در روزهای گذشته نیز برداشتن حجاب را به منزله بازگشت به دوره پهلوی دانسته و آن را «برگشت به وضعیت فضاحت‌بار طاغوت» نامیده بود.

سحر ناصری، فعال سیاسی و کنشگر حقوق بشر به صدای آمریکا گفته که مبارزه زنان در ایران تنها علیه حجاب اجباری نیست، بلکه برای برابری و عدم تبعیض است.

XS
SM
MD
LG