لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۲:۵۰

بایدن به نتانیاهو: سیاست آمریکا به «اقدام فوری اسرائیل» بستگی دارد


جو بایدن (چپ) و بنیامین نتانیاهو - آرشیو
جو بایدن (چپ) و بنیامین نتانیاهو - آرشیو

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه ۱۶ فروردین، در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اعلام کرد که سیاست ایالات متحده در مورد غزه، با ارزیابی واشنگتن از اقدامات فوری اسرائیل در خصوص تضمین امنیت امدادرسانی در غزه تعیین خواهد شد.

این نخستین گفتگوی آقایان بایدن و نتانیاهو پس از کشته شدن هفت عضو نهاد خیریه «آشپزخانه مرکزی جهان» در حملات هوایی اسرائیل در غزه بود.

جو بایدن پس از آن حادثه با صدور بیانیه‌ای کم‌سابقه در انتقاد از اسرائیل، گفت که این حادثه نشان می‌دهد که اسرائیل به اندازه کافی برای محافظت از غیرنظامیان اقدام نمی‌کند.

بر اساس گزارش کاخ سفید از این گفتگوی تلفنی، رئیس‌جمهوری آمریکا به نخست‌وزیر اسرائیل گفته است که حمله به امداد رسان‌ها و به طور کلی، بحران انسانی جاری در غزه «غیرقابل قبول» است.

او در این تماس تاکید کرد که اسرائیل باید «اقداماتی مشخص» و «قابل سنجش» را برای رسیدگی به ایمنی امدادگران انجام دهد.

آقای بایدن همچنین تاکید کرد که «آتش‌بس فوری» برای با ثبات کردن شرایط و بهبود وضعیت انسانی و حفاظت از جان غیرنظامیان غزه ضروری است و از نخست‌وزیر اسرائيل خواست تا به مذاکره کنندگان خود اختیار دهد تا توافقی را بدون تاخیر برای بازگرداندن گروگان‌های در دست حماس امضا کنند.

حمایت ایالات متحده از اسرائیل در مواجهه با تهدیدهای جمهوری اسلامی

بر اساس این گزارش، آنها همچنین درباره تهدیدهای جمهوری اسلامی علیه اسرائیل و مردم اسرائیل گفتگو کردند. به گفته کاخ سفید، جو بایدن گفت که ایالات متحده قویاً از اسرائیل در مواجهه با این تهدیدها حمایت می‌کند.

جمهوری اسلامی پس از حمله منتسب به اسرائيل به ساختمانی که می‌گوید کنسولگری آن در دمشق بوده است، وعده داد که انتقام این حمله مرگ‌بار را از اسرائيل بگیرد. در آن حمله، ۷ عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جمله دو فرمانده مهم نیروی قدس کشته شدند.

مقامات جمهوری اسلامی پیشتر از نیز پی کشته شدن دیگر اعضای سپاه در حملات دیگر تهدیدات مشابهی را مطرح کرده بودند.

XS
SM
MD
LG