لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۲:۱۱

غول‌های فن‌آوری برای بقا در عصر پرهزینه هوش‌ مصنوعی رقابت می‌کنند


رونق روزافزون هوش مصنوعی و نیاز آن به منابع محاسباتی بسیار بیشتر، شرکت‌های بزرگ فن‌آوری را به سمت راه‌کارهای مقرون به صرفه سوق داده است.

در این ارتباط، شرکت گوگل از جزئیات نسخه‌ جدید تراشه‌های هوش مصنوعی خود رونمایی کرده و از راه‌اندازی یک واحد پردازش مرکزی مبتنی بر معماری «آرم» خبر داده است.

تراشه جدید می‌تواند همه چیز را از تبلیغات یوتیوب گرفته تا تجزیه و تحلیل‌های کلان داده، مدیریت کند.

واحدهای پردازش «تنسور» گوگل، از معدود جایگزین‌های قابل دوام برای تراشه‌های هوش مصنوعی پیشرفته ساخته شده توسط تأمین‌کننده‌هایی چون «انویدیا» هستند ولی توسعه‌دهنده‌ها تنها قادر هستند از طریق شبکه ابری گوگل به آنها دسترسی داشته باشند.

گوگل قصد دارد یک واحد پردازش مرکزی مبتنی بر معماری «آرم» به نام «اکسیون» را از طریق کلاود (شبکه ابری) ارائه دهد و گفته است که این واحد عملکرد بهتری نسبت به تراشه‌های «ایکس ۸۶» و تراشه‌های همه منظوره مبتنی بر «آرم» در فضای ابری دارد.

همزمان، شرکت مایکروسافت نیز اعلام کرد که طی دو سال، ۲.۹ میلیارد دلار برای توسعه زیرساخت‌های ابری و هوش مصنوعی خود در ژاپن سرمایه گذاری خواهد کزد.

این سرمایه‌گذاری، بزرگترین سرمایه‌گذاری این شرکت طی ۴۶ سال فعالیت خود در ژاپن است.

مایکروسافت همچنین قصد دارد سه میلیون تن را در زمینه هوش مصنوعی آموزش دهد و یک آزمایشگاه تحقیقاتی در توکیو راه‌اندازی‌ خواهد کرد.

پس از راه‌اندازی «چت جی‌پی‌تی» در اواخر سال ۲۰۲۲ میلادی، اپراتورهای بزرگ سرورها به فکر گسترش مراکز داده و قابلیت‌های رایانش ابری خود در سطح جهانی هستند تا تا قادر به پشتیبانی از رونق برنامه‌های هوش مصنوعی و حجم کاری پیش رو باشند.

واحد ابری آمازون هم ۱۰ میلیارد دلار در «می‌سی‌سی‌پی» و ۵.۳ میلیارد دلار دیگر در عربستان سعودی برای مراکز داده سرمایه گذاری کرده است.

گوگل هم در حال راه‌اندازی یک مرکز داده در خارج از لندن به ارزش یک میلیارد دلار است.

XS
SM
MD
LG