لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۲:۲۱

تلاش ایالات متحده برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها؛ گفتگوهای بلینکن با مقامات خاورمیانه ادامه دارد


آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا

وزیر امور خارجه آمریکا همزمان با ادامه تهدیدهای جمهوری اسلامی برای حمله به اسرائیل و گمانه زنی های شمار زیادی از خبرگزاری های جهان و منابع خبری در این مورد، به تماس های خود با مقامات خاورمیانه با هدف لزوم جلوگیری از تشدید تنش‌ها در منطقه ادامه می دهد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای از گفتگوی آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، با همتای مصری خود، سامح شکری، در مورد تلاش‌ها برای برقراری ثبات در منطقه‌ خبر داد.

آقای بلینکن در این گفتگو تاکید کرده است که تشدید تنش از سوی جمهوری اسلامی به نفع هیچ یک از طرفین در منطقه نخواهد بود.

این دو همچنین درباره تلاش‌ها برای افزایش میزان کمک‌های بشردوستانه به غزه، کاهش تلفات غیرنظامیان فلسطینی و دستیابی به آتش‌بس فوری که آزادی همه گروگان‌ها را تضمین ‌کند، گفتگو کردند.

همچنین وزیر امور خارجه آمریکا در گفتگو با همتای مصری خود بر لزوم ادامه هماهنگی با مصر در مورد چگونگی تشکیل دولت فلسطینی همزمان با تضمین امنیت اسرائیل تأکید کرد.

روسای دیپلماتیک آمریکا و مصر همچنین در مورد تلاش‌ها برای از سرگیری مذاکرات با هدف پایان دادن به درگیری در سودان گفتگو کردند.

آنتونی بلینکن، پیشتر نیز با ایمن صفدی، وزیر خارجه اردن، در مورد نیاز به جلوگیری از تشدید تنش‌ها در منطقه توسط جمهوری اسلامی گفتگو کرده بود.

متیو میلر روز پنجشنبه ۲۳ فروردین، گفته بود که آقای بلینکن در تماس‌های تلفنی با وزیران خارجه عربستان سعودی، ترکیه و چین، به تهران پیام داده است تا از افزایش تنش در منطقه خودداری کند.

تماس های وزیر امور خارجه آمریکا با همتایان خود در کشورهای خاورمیانه در شرایطی انجام شده است که شماری از خبرگزاری‌های جهان و منابع خبری از حمله قریب‌الوقوع جمهوری اسلامی به اسرائیل خبر داده‌اند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، روز جمعه در واکنش به این تحولات و در پاسخ به پرسشی درباره زمان و مکان حمله احتمالی جمهوری اسلامی به منافع اسرائیل گفت: «نمی‌خواهم اطلاعات محرمانه را فاش کنم ولی این حمله دیر یا زود انجام خواهد شد.»

آقای بایدن چند روز پیش تاکید کرده بود که حمایت ایالات متحده از اسرائیل «آهنین»‌ است.

در جریان حمله منتسب به اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق در روز ۱۳ فروردین، شش تن از فرماندهان ارشد نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کشته شدند. از آن هنگام، رهبر و سایر مقامات جمهوری اسلامی اقدام به تهدید در مورد حمله تلافی جویانه به اسرائیل کرده اند. این در شرایطی است که این کشور تاکنون انجام این حمله را تایید یا تکذیب نکرده است.

XS
SM
MD
LG