لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۰:۵۴

بلینکن عازم ششمین سفر به تل‌آویو؛ بالا گرفتن اختلاف نظر آمریکا و اسرائیل درباره عملیات نظامی در رفح


آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز جمعه سوم فروردین به اسرائیل می‌رود تا درباره جوانب مختلف جنگ اسرائیل و حماس از جمله قصد اسرائیل به عملیات زمینی گسترده در شهر رفح تبادل نظر کند.

این گفتگو پس از مذاکره او با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، و سامح شکری همتای مصری خواهد بود.

عملیات نظامی اسرائیل در رفح مایه نگرانی همه است و از چندی پیش دولت بایدن از دولت نتانیاهو خواسته بود طرحی برای این عملیات و همینطور جابجا کردن غیرنظامیان آن شهر به محلی امن تهیه کند.

یک شرط دولت بایدن این بوده که هر دو طرح را ببیند.

دفتر نخست وزیر اسرائيل روز اول فروردین در وب سایت‌خود از بنیامین نتانیاهو نقل کرد که طرح نظامی پیش‌گفته تهیه شده و او آن را تأئيد کرده است. قرار است به زودی طرح تخلیه غیرنظامی‌ها و اجرای آن نیز شروع شود.

اما دولت بایدن هنوز طرح نظامی اسرائیل را ندیده و احتمال دارد روز جمعه در تل آویو به بلینکن ارائه شود.

به نظر می‌رسد دولت بایدن نظر مثبت خود، حتی با این شروط، در مورد عملیات را تغییر داده باشد.

دوشنبه ۲۸ اسفند جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی بایدن در کنفرانس خبری گفت «اهداف کلیدی که اسرائیل می‌خواهد در رفح به دست آورد از راه های دیگر هم امکان پذیر است».

در عین حال، نظر دولت بایدن که «باید حماس شکست داده شود» تغییری نکرده است. ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در کنفرانس خبری اول فروردین این دیدگاه را تکرار کرد.

به گفته پاتل بلینکن در مورد «ضرورت شکست دادن حماس، از جمله در رفح، به گونه‌ای که غیرنظامیان در امان باشند و مانعی بر سر راه رساندن کمک‌های بشردوستانه نشود ضمن اینکه امنیت اسرائیل نیز تضمین شود» گفتگو خواهد کرد.

پس از تماس تلفنی روز یکشنبه بایدن و نتانیاهو و گزارش‌های خبری متفاوت نخست وزیر اسرائيل، روز اول فروردین خلاصه‌ای به صورت مکتوب از این گفتگو را خطاب به شهروندان آن کشور منتشر کرد.

او در قسمتی بدون اشاره به آمریکا نوشت که گاه با کشورهای دوست هم‌نظر بوده و گاه نبوده اما در نهایت «ما همیشه آن چه برای امنیت خود حیاتی بوده انجام داده ایم و این بار نیز همینطور خواهد بود».

اکنون گره‌ای دیگر در روابط آمریکا و اسرائيل ایجاد شده و آن ارسال سلاح به اسرائيل مطابق با قوانین آمریکا است.

طبق دستور اجرائی ریاست جمهوری سال ۱۳۹۵ کشور دریافت کننده که درگیر جنگ است باید به طور کتبی به وزیر امور خارجه آمریکا تضمین دهد که به کارگیری آن تسلیحات مطابق با قوانین بین المللی حقوق بشری و کمک رسانی بشردوستانه خواهد بود.

اکنون کار نتانیاهو و بلینکن دشوار خواهد بود. با توجه به جنگ پنج ماه گذشته و تلفات غیرنظامی مشخص نیست که اسرائیل چگونه می‌خواهد چنین تضمینی را بدهد و بلینکن چگونه می تواند آن را بپذیرد.

این در حالی است که گفته می شود وزارت امور خارجه آمریکا قرار است در هفته‌های آتی به کنگره اطلاع دهد که قصد دارد چندین محموله سلاح به اسرائيل انتقال دهد.

  • 16x9 Image

    گیتا آرین

    خبرنگار ارشد بخش فارسی صدای آمریکا، عمدتا ً متمرکز بر خبرهای مربوط به حوزه سیاست خارجی او حرفه خبرنگاری را از سال ۱۳۶۶ با کار در رادیو شروع کرد و در سال ۱۳۸۳ به صدای آمریکا پیوست.

XS
SM
MD
LG