لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۸:۱۸

وزارت خارجه بریتانیا توصیه خودداری از سفر به ایران را اصلاح کرد


عکس آرشیوی از فیلیپ هاموند وزیر خارجه بریتانیا
عکس آرشیوی از فیلیپ هاموند وزیر خارجه بریتانیا

کمتر از دو هفته پس از اعلام توافق نهایی شش قدرت جهانی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای آن کشور، لندن توصیه‌های قبلی خود مبنی بر خودداری شهروندان بریتانیایی از سفر به ایران را اصلاح کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه بریتانیا روز شنبه در اطلاعیه‌ای با اشاره کاهش «رویکرد تخاصمی» تهران در پی رسیدن به توافق جامع اتمی، تقریبا سراسر ایران را «منطقه سبز» یا بی‌خطر اعلام کرد.

با این حال در این اطلاعیه هشدار داده شده که مناطق هم‌مرز با عراق، پاکستان و افغانستان، در محدوده «قرمز» یا پرخطر قرار دارند و از شهروندان بریتانیایی خواسته شده است از سفرهای غیرضروری به این مناطق خودداری کنند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از فیلیپ هاموند وزیر خارجه بریتانیا نوشت «سیاست ما این است که به توصیه‌های خود درباره خودداری از سفر به مناطقی که تشخیص می‌دهیم ریسک رفتن به آنها به طرز نامعقولی بالاست، را همچنان ادامه دهیم.»

وی افزود با این حال به اعتقاد ما، به غیر از برخی مناطق ایران که نزدیک مرزهای مشترک با عراق، پاکستان و عراق هستند، این ریسک در سایر نقاط ایران تغییر کرده است، و بخشی از دلیل آن هم به خاطر کاهش رویکرد تخاصمی تهران در دولت حسن روحانی است.

ایران و شش قدرت جهانی عشو گروه ۱+۵ شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان روز ۲۳ تیر ماه در وین به توافقی جامع و نهایی بر سر برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند. توافقی که رئیس جمهوری ایران آن را آغاز یک آزمون برای برداشتن دیوار بی‌اعتمادی و تعامل با جهان دانست.

دو روز پس از اعلام توافق، سخنگوی نخست وزیر بریتانیا گفت دیوید کامرون در تماسی تلفنی با حسن روحانی، توافق جامع وین را آغازی نو در مناسبات بین دو کشور توصیف کرد و از تعهد لندن به بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران سخن گفت.

سفارت بریتانیا در تهران، در ماه نوامبر ۲۰۱۱ میلادی (پائیز ۱۳۹۰ خورشیدی)، و در پی حمله صدها تظاهرکننده به ساختمان آن در مرکز تهران، بسته شد.

XS
SM
MD
LG