لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۶:۰۲

رویترز: ترخیص محموله‌های نفت ایران و ونزوئلا در شاندونگ چین آغاز شد


بندری در شاندوندگ - آرشیو
بندری در شاندوندگ - آرشیو

قطب پالایشگاهی شاندونگ در چین کار ترخیص میلیون‌ها بشکه نفت را که مدت‌ها در بندرهای این استان معطل مانده بود، آغاز کرد. این محموله‌ها، که بسیاری از آنها نفت وارداتی از ایران و ونزوئلا است، پس از انجام یک رشته بازرسی‌‌های مرتبط با واردات به این استان، در این بندرها گیر افتاده بود.

منابع تجاری با اعلام موضوع آزادسازی میلیون‌ها بشکه نفت، گفتند که این اتفاق پس از نشست این هفته بین مقامات گمرک چین و پالایشگاه‌ها رخ داده است.

به گزارش رویترز، منابع گفتند که کاهش محدودیت‌های اعمال شده بر استان شاندونگ، استان اصلی واردکننده نفت در چین، به آزادسازی ورود نفت خام سنگین از ونزوئلا و ایران کمک می‌کند.

این محدودیت‌ها از اواخر فروردین اجرا شده بود.

گمرک چین بازرسی‌ها از نفتکش‌ها را پس از آن سخت‌تر کرد که چندین محموله نفت ایران با برچسب‌های مختلف نظیر قیرنفتی رقیق‌شده یا قیرنفتی مخلوط پیدا شد. به نظر می‌رسد این برچسب‌ها برای دور زدن سهمیه‌های واردات نفت، که پکن به شدت آن را کنترل می‌کند، استفاده شده بود.

این اقدام میلیون‌ها بشکه نفت را در انبارها در توقیف نگه داشت و واردات جدید را محدود کرد.

سه منبع تخمین زدند که بیشتر محموله‌های نفت توقیف شده که مقدار آن ۱۰ میلیون بشکه تخمین زده می‌شود، از ونزوئلا و ایران است که بازرگانان برای دور زدن تحریم‌های آمریکا بر ایران و ونزوئلا برچسب آنها را به قیرنفتی مخلوط از مالزی تغییر داده بودند.

پالایشگاه‌های مستقل چین که بیش از یک پنجم واردات نفت خام این کشور انجام می‌دهند و بیشتر در شاندونگ مستقر هستند، از اواخر سال ۱۳۹۸ به دنبال تحریم‌های شدید آمریکا بر ایران و ونزوئلا، به مشتریان اصلی نفت ایران و ونزوئلا تبدیل شدند.

XS
SM
MD
LG