لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۲:۱۷

دومین حادثه برای آثار تاریخی ایران؛ پل خواجوی اصفهان هم آسیب دید


پل خواجو دراصفهان
پل خواجو دراصفهان

تصاویر منتشر شده در رسانه های ایران، نشان از بروز حادثه تخریبی در آثار تاریخی مانند کتیبه «گنجنامه» و «پل خواجوی اصفهان» دارد.

وب‌سایت روزنامه «اعتماد» چاپ تهران، تصاویری از «آسیب رساندن» به پل خواجو با «نارنجک دستی» بر اثر برگزاری مراسم چهارشنبه‌سوری، منتشر کرده است.

از سوی دیگر، یکی از کتیبه‌های تاریخی «گنجنامه همدان» متعلق به دوران هخامنشی، هدف مواد محترقه قرار گرفته و آسیب دیده است.

بر پایه تصاویر منتشرشده، در شرایطی‌که هیچیک از این «سنگ‌نبشته‌های ۲۵۰۰ ساله» به سیستم‌های محافظتی مجهز نبوده‌اند، قسمتی از یک کتیبه به دلیل اصابت و انفجار مواد محترقه در شب چهارشنبه‌سوری «سیاه» شده است.

«کتیبه ۲۵۰۰ ساله هگمتانه» در شهر همدان و «پل خواجوی» اصفهان، دو اثر تاریخی آسیب‌دیده، هر دو «ثبت ملی» شده‌اند و در فهرست رسمی این آثار قرار دارند.

در این رابطه، برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز نسبت به احمال و بی‌توجهی نهادهای دولتی متولی از جمله وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همچنین مجموعه‌های نظامی مانند پلیس یا یگان حفاظت میراث فرهنگی انتقاد کرده‌اند.

به موجب قانون حفظ آثار ملی مصوبه آبان‌ماه ۱۳۰۹ خورشیدی توسط مجلس شورای ملی، آثار ملی ایران (مجموعه‌ای از آثار تاریخی کشور) که به‌طور رسمی ثبت شده‌اند «در تحت حفاظت و نظارت دولت است.»

XS
SM
MD
LG