لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۳:۲۵

درخواست حسن روحانی برای اعلام دلایل رد صلاحیتش؛ کاربران: «داغ کردن تنور انتخابات» است


حسن روحانی (راست) و علی خامنه‌ای
حسن روحانی (راست) و علی خامنه‌ای

در پی انتشار گزارش‌ها درباره رد صلاحیت حسن روحانی، رئیس‌جمهوری پیشین جمهوری اسلامی، برای نامزدی مجلس خبرگان رهبری، روحانی در بیانیه‌ای خواستار اعلام دلایل آن شد. از سویی، برخی کاربران این خبر را جریان‌سازی برای «داغ کردن تنور انتخابات» و «دعوای درون حکومتی» دانسته‌اند.

بنا بر بیانیه‌ای که روز چهارشنبه چهارم بهمن، در وب‌سایت حسن روحانی منتشر شد، او با این پرسش که «چرا دلایل رد صلاحیت» اعلام نمی‌شود، شورای نگهبان را به «تقویت جریان مأیوس‌سازی» از شرکت در انتخابات متهم کرد.

حسن روحانی همچنین رد صلاحیت خود را ناقض «نفع نظام» دانست و از اعضای شورای نگهبان پرسید که آیا «مصلحت نظام» را بهتر از رهبر جمهوری اسلامی «تشخیص می‌دهید؟»

این بیانیه در شرایطی منتشر شد که طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، به خبرگزاری ایلنا گفت که «هنوز اسامی داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری به وزارت کشور اعلام نشده است.»

رد صلاحیت رئیس‌جمهوری سابق ایران برای نامزدی مجلس خبرگان در حالی است که او به مدت ۲۴ سال در دوره‌های سوم، چهارم، و پنجم، عضو این نهاد جمهوری اسلامی بوده است.

حسن روحانی سومین رئیس‌جمهوری است که توسط نهاد انتصابی شورای نگهبان رد صلاحیت می‌شود. پیش از او اکبر هاشمی‌رفسنجانی در سال ۱۳۹۲ و محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۴۰۰ برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری از سوی این نهاد رد صلاحیت شده‌ بودند.

از سویی، برخی منابع نزدیک به جمهوری اسلامی از رد صلاحیت سه چهره حکومتی، یعنی «مصطفی پورمحمدی، و محمود علوی» خبر داده و این اقدام را «تصفیه حساب با مقامات سابق امنیتی و حذف آنان از ساختار حاکمیت» دانسته‌اند.

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی مطرح شدن رد صلاحیت حسن روحانی و افراد دیگر را راهی برای داغ کردن «تنور انتخابات» دانسته‌اند و برخی نیز آن را «دعوای درون حکومتی» دانسته‌اند.

حسین معززی‌نیا، منتقد فیلم، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که رد صلاحیت حسن روحانی، دل کسی را جز خودش را نمی‌سوزاند، چرا که او «هشت سال ریاست‌جمهوری را با وسط‌ بازی هدر» داده «به امید چنین روزی» و اکنون نیز «هم این را از دست داده و هم آن را.»

شاهین طهماسبی، یکی از کاربران شبکه «ایکس»، در واکنش به گزارش‌ها درباره رد صلاحیت روحانی نوشت «این یعنی مشارکت انتخاباتی برای نظام دیگر هیچ موضوعیتی ندارد» و هدف جمهوری اسلامی، «فقط حفظ انسجام حداکثری نیروها در بحران‌های محتوم آینده است» اما به عقیده او، «شکاف‌ها از همین ناحیه شروع خواهد شد.»

در این حال، برخی مخالفان جمهوری اسلامی، از جمله زرتشت احمدی راغب زندانی سیاسی بر ضرورت تحریم انتخابات تأکید کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG