لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۹:۲۱

مشاهده آثار فرونشست در مسیر راه آهن تهران به مشهد؛ یک مقام وزارت راه: بسیار خطرناک است


قطار و خط راه‌آهن در ایران
قطار و خط راه‌آهن در ایران

یک عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از مشاهده آثار فرونشست در مسیر راه آهن تهران به مشهد خبر داد و گفت در قطعه نزدیک به ورامین و نیشابور آثار فرونشست «بسیار خطرناک» کاملا مشهود است.

علی بیت‌الهی گفته است که با در نظر گرفتن بروز شکاف و حفره‌های متعدد، احتمال اینکه این مسیر ریلی و خطوط ریزش داشته باشد، وجود دارد.

او همچنین از فرونشست در فرودگاه مهرآباد خبر داد و گفت که اثرات آن نمایان و مشهود نیست اما با تداوم این روندی که درباره کاهش آب‌های زیرزمینی وجود دارد، احتمال این است که طی سال‌های آینده مشکلاتی ایجاد شود.

به گفته این مقام علمی در وزارت راه در ایران در چند استان نرخ فرونشست بالای ٢٠ درصد است و به طور متوسط نرخ فرونشست در ایران بالاتر از ١٠ درصد است.

روزنامه «جهان صنعت» دیروز سه شنبه ۱۴ آذر در گزارشی به موضوع «فرونشست» پرداخت و به نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس نوشته بود که «تعدادی از مراکز جمعیتی شهری بزرگ بر زون‌های فرونشستی واقع شده‌اند و زیرساخت‌های متعددی در خطر هستند.»

مرکز پژوهشی مجلس اعلام کرده است که «بیش از ۳۵ درصد جمعیت کشور در معرض خطر فرونشست زمین قرار دارند.»

وضعیت فرونشست در ایران وارد مرحله خطرناکی شده است و گزارش‌ها نشان می‌دهد مناطق گرفتار شده به این پدیده افزایش چشمگیری داشته است.

برهمین اساس سازمان نقشه‌برداری کشور در ایران اعلام کرده که ۲۴۵ منطقه مستعد فرونشست را شناسایی کرده است که ۳۰ درصد آنها دارای نرخ بالای فرونشست هستند.

در همین حال اعلام شده که ۱۴ کلان‌شهر درگیر فرونشست هستند. براساس آمار وزارت نیرو ۷۰ درصد دشت‌های کشور به دلیل سوء‌مدیریت منابع آب در بحران هستند.

ساخت سد‌های متعدد بدون درنظر گرفتن تبعات محیط زیستی و برداشت بی‌رویه از منابع زیرزمینی آب از مهمترین عوامل فرونشست در ایران اعلام شده است.

XS
SM
MD
LG