لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۵:۴۲

هشدار بورل در آمریکا: ماه‌های آینده برای جنگ اوکراین تعیین‌کننده است و باید فورا به کی‌یف کمک کرد


مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از دیدار با وزیر امور خارجه و قانونگذاران کنگره آمریکا، هشدار داد که موضوع تامین حمایت‌های جدید از اوکراین در برابر روسیه را نمی‌توان معطل گذاشت، چرا که ماه‌های آینده برای رقم خوردن نتیجه جنگ تعیین‌کننده خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جوزپ بورل که به پایتخت آمریکا سفر کرده است، با ارسال پیامی روشن درباره اهمیت تداوم کمک‌های نظامی ایالات متحده به اوکراین، سیاست‌گذاران آمریکایی را خطاب قرار داد و گفت: «هر کاری که باید انجام شود را باید به‌سرعت انجام داد.»

او گفت این امر در مورد اتحادیه اروپا نیز صدق می‌کند و افزود: «ما باید تلاش‌های خود را تسریع کنیم، حمایت‌مان را افزایش دهیم و چابک‌تر عمل کنیم. به همین دلیل است که ما ظرفیت صنایع دفاعی خود را ارتقا می‌بخشیم. این برای ایالات متحده نیز صادق است.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با بیان این که بسیاری از تحلیل‌گران انتظار دارند یک حمله بزرگ از سوی روسیه در تابستان انجام شود، هشدار داد که ماه‌های آینده تعیین‌کننده خواهند بود و «اوکراین نمی‌تواند تا نتیجه انتخابات بعدی ایالات متحده، صبر کند.»

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، در طول دو سال گذشته از کمک به اوکراین حمایت کرده و ماه اکتبر از کنگره خواستار تصویب بودجه تکمیلی برای این منظور شد؛ اما در پی مخالفت‌های قانونگذاران جمهوریخواه، این درخواست معطل باقی مانده است.

۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در بروکسل مقر این اتحادیه، بر سر کمک نظامی به اوکراین در برابر تهاجم روسیه به توافق رسیدند. بر اساس این توافقنامه، قرار شد مبلغ ۵ میلیارد یورو از محل «صندوق تسهیلات صلح اروپایی» به اوکراین تخصیص داده شود.

در این میان، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، روز پنجشنبه با اشاره به کمبود مهمات در اوکراین، گفت مهمات اوکراینی‌ها تمام می‌شود اما شجاعت آنها پایانی ندارد، و در ادامه از اعضای ناتو انتقاد کرد که به اندازه کافی به کی‌یف کمک‌رسانی نمی‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ینس استولتنبرگ در اظهاراتی «غیرعادی و صریح» در مورد وضعیت جنگ بین اوکراین و روسیه خاطرنشان کرد که متحدان ناتو ظرفیت ارائه کمک‌های بیشتر به اوکراین را دارند، اما باید به زعم او «اراده سیاسی هم برای این کار نشان دهند.»

دبیرکل ناتو در مقر این سازمان در بروکسل به خبرنگاران گفت: «کمک‌های بی‌سابقه متحدان ناتو برای بقای اوکراین به عنوان یک کشور مستقل بسیار مهم بوده، با این حال، اوکراین به حمایت حتی بیشتری نیاز دارد و ضروری است که این کمک‌ها به سرعت ارائه شود.»

استولتنبرگ تصریح کرد که: «هم‌پیمانان ناتو مهمات کافی در اختیار اوکراین قرار نمی‌دهند و این پیامدهایی را هر روز در میدان جنگ به همراه می‌آورد؛ این یکی از دلایلی است که روس‌ها در هفته‌ها و ماه‌های گذشته توانسته‌اند در میدان نبرد پیشروی کنند.»

پیش‌تر در روز سه‌شنبه، خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام آمریکایی گزارش داد که ایالات متحده در حال آماده‌سازی یک بسته کمک نظامی جدید به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار برای اوکراین است.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید این خبر را تایید کرده و گفته است که بودجه این کمک، از محل صرفه‌جویی‌ در هزینه‌ قراردادهای وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، تامین می‌شود.

XS
SM
MD
LG