لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۵:۰۸

حدود۴۵۰۰ سیلاب طی ۱۰ سال؛ مرکز پژوهش‌های مجلس: ۵۶ میلیون تن در معرض سیلاب هستند


آرشیو
آرشیو

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی اعلام کرد که حدود ۲۸ درصد از مساحت ایران با جمعیتی در حدود ۵۶ میلیون نفر در معرض سیلاب‌های شدید و حدود ۱۵ میلیون تن از این تعداد در معرض سیل با شدت بالا قرار دارند.

وب سایت «تجارت نیوز» روز پنجشنبه ۲۴ اسفند، با اشاره به گزارش بازوی پژوهشی مجلس نوشت که متوسط بارندگی در ایران یک سوم متوسط جهانی است، اما هر بار که بارش شدیدی هم آمده، خسارت‌های زیادی به بار آورده است.

این وب سایت تاکید کرد که ویرانی‌های سیلاب در ایران کم نیست و از سیل در سیستان و بلوچستان در روزهای اخیر به عنوان گواهی بر این موضوع نام برده است.

بر همین اساس، در گزارش تجارت نیوز اعلام شد که ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی و مشخصات زمین‌شناختی، یکی از ۱۰ کشور حادثه‌خیز جهان است.

این گزارش نشان می‌دهد که حدود ۴۵۰۰ سیلاب طی ۱۰ سال اخیر در ایران ثبت شده که خسارات بالایی نیز به دنبال داشته است.

به گزارش صدای آمریکا؛ در کنار این حجم از سیل و سیلاب در ایران، سوء مدیریت و نبود امکانات شرایط به وجود آمده را بحرانی می‌کند.

برهمین اساس؛ با گذشت بیش از دوهفته از بروز سیل در استان سیستان و بلوچستان و مشکلات ایجاد شده برای بخش زیادی از مردم این استان، هنوز بسیاری از مردم گرفتار مشکلاتی از جمله تامین غذا و مواد بهداشتی هستند.

پیش از این گزارش‌ شده بود که دست کم «۱۶ شهرستان و هزار و ۹۴۷ روستا» در استان سیستان و بلوچستان درگیر این سیل هستند و خسارت سنگینی دیده‌اند اما گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های حکومتی در مورد کمک‌های دولتی و سازمانی در این مناطق، تناسبی با میزان و وسعت خسارت وارد شده ندارد.

در همین ارتباط، معین‌الدین سعیدی، نماینده دوره یازدهم مجلس، با کنایه به حضور نداشتن مؤثر مسئولان در سیل گفت: «ممنون هستیم که دوستان بالاخره انجام وظیفه کردند و رئیس‌جمهور هم به مناطق سیل‌زده آمد؛ اما مهم‌تر از حضور، تصمیماتی است که باید منجر به یک نتیجه مشخص شود. الان عمده زیرساخت‌های در برخی مناطق به طور کامل از بین رفته است.»

XS
SM
MD
LG