لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ ایران ۰۱:۵۹

مدیر سابق شبکه سه سیما: رویکرد سیاسی عادل فردوسی پور در خدمت نظام نبود


عادل فردوسی پور مجری و گزارشگر تلویزیون (چپ) درکنار فروغی مدیر شبکه سه
عادل فردوسی پور مجری و گزارشگر تلویزیون (چپ) درکنار فروغی مدیر شبکه سه

علی‌اصغر پورمحمدی، مدیر سابق شبکه سه سیما، گفت که علت برکناری عادل فردوسی‌پور مجری پرطرفدار برنامه ورزشی ۹۰ به‌دستور مقامات بالاتر از صداوسیما و به‌دلیل این بود که رویکرد سیاسی او «در خدمت نظام» نبود.

پورمحمدی که در زمان مدیریتش سال‌ها در جریان اتفاقات برنامه ۹۰ بوده و از نزدیک روی ساخت و پخش این برنامه نظارت کرده است در گفتگو با وب‌سایت خبرآنلاین گفت که تعطیلی این برنامه به‌دلیل «تغییر رویکرد خود عادل فردوسی‌پور» بود.

این مدیر سابق شبکه سه سیما گفت که فردوسی‌پور «ابتدا می‌گفت من سیاسی نیستم ولی در عمل و در بزنگاه‌ها سیاسی می‌شد» و با تاکید بر رفتار «تناقض‌آمیز» او با چارچوب سیما، شرح داد که «یک سری نهاد هم در کشور داریم که روی این مسائل و رفتار مدیران و کارکنان نظارت می‌کنند و خود ما هم زیر ذره‌بین بودیم.»

پورمحمدی بدون ذکر اسامی این نهادها، درباره مخالفت مقامات جمهوری اسلامی با فردوسی پور افزود: «انتقاد اصلی آن‌ها این بود که اگر او سیاسی نیست، چرا در یک جا سیاسی شده و اگر سیاسی هست، چرا این سیاسی شدن او در خدمت نظام نیست؟»

پورمحمدی در ادامه این گفتگو اضافه کرد که فروغی که مسئول وقت شبکه سه بود در برکناری فردوسی پور کاره‌ای نبود و «تعطیلی برنامه ۹۰ در حدی نبود که مدیر یک شبکه تصمیم بگیرد.»

او درباره اختیارات مدیران شبکه‌های صداوسیما گفت: «فقط برنامه ۹۰ نه، هر برنامه‌ای که مهم باشد. الان مدیر شبکه یک یا مدیر خبر سیما نمی‌تواند صبح بیدار شود و ساعت اخبار شبکه یک را از ۲ به ۳ ببرد و از جاهای بالاتری باید تصمیم بگیرند. رئیس سازمان باید بگوید برنامه باشد یا نباشد و تعطیلی ۹۰ هم با هماهنگی یا دستور رئیس سازمان بود.»

پورمحمدی درباره تصمیم به تغییر برنامه ۹۰ و رفتن فردوسی‌پور گفت که این موضوع از «همان دوران ما شروع شد و بنا به دلایل زیادی روسای وقت سازمان صداوسیما نمی‌خواستند این برنامه ادامه داشته باشد.»

مدیر سابق شبکه سه سیما افزود که دلیل تاخیر در تعطیلی این برنامه برای این بود که «در عمل یا به افکار عمومی احترام می‌گذاشتند، یا می‌دیدند این برنامه مخاطب زیاد دارد یا می‌دیدند انتقاداتی که از ۹۰ می‌شود جزیی است» اما «در دوره آقای علی‌عسکری این ماجراها منجر به تعطیلی برنامه شد.»

پیش از این هم محمد سرافراز رئیس پیشین سازمان صداوسیما جمهوری اسلامی در کتاب خاطرات ۲۴ ساله خود از حضور در این سازمان با عنوان «روایت یک استعفا» نوشته بود که درخواست تعطیلی برنامه ۹۰ در زمان مدیریت او و از طرف دفتر علی خامنه‌ای مطرح شده بود.

عادل فردوسی‌پور از مرداد ۱۳۷۸ تا اسفند ۱۳۹۷ برنامه «نود» را در صداوسیمای جمهوری اسلامی روی آنتن برد که پرمخاطب‌ترین برنامه‌ تلویزیون در تاریخ جمهوری اسلامی بود.

او در اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ از دانشجویان زندانی حمایت کرد و گفت که نمی‌داند چرا برخی از دانشجویان زندانی شده‌اند، جای دانشجو پشت میله‌های زندان نیست. او در ادامه افزود که دانشجویان، اساتید، و همه مردم ایران خواستار آزادی «بی قید و شرط» بچه‌های دربند، و رفع ممنوع الورودی آنها به دانشگاه هستند.

XS
SM
MD
LG