لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۳:۳۸

واکنش سناتور ارشد جمهوری‌خواه به تصویب قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس در غزه: باعث خشنودی جمهوری اسلامی است


لیندزی گراهام سناتور ارشد جمهوری‌خواه با انتشار چند ویدیو از دیدارهای پیشین خود با نخست‌وزیر اسرائیل در رسانه اجتماعی «ایکس» به تصویب قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس در غزه، واکنش نشان داد و نوشت که این اقدام باعث خشنودی حکومت ایران خواهد شد.

این سناتور ارشد آمریکایی، وتو نکردن قطعنامه شورای امنیت از سوی آمریکا را «بزرگترین اشتباه تاریخ» خواند و افزود: «ادعاهای مطرح شده درباره استفاده اسرائیل از سلاح گرسنگی در جنگ چرند و تهمتی احمقانه است و مردم غزه هرگز از گرسنگی نخواهند مرد.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ۲۸ اسفند در افتتاحیه کنفرانس کمک‌های بشردوستانه به غزه در بروکسل، اسرائیل را به ایجاد قحطی در نوار غزه و استفاده از گرسنگی به عنوان سلاح در جنگ متهم کرد.

سناتور لیندزی گراهام همچنین ویدیویی از خود در کنار بنیامین نتانیاهو منتشر کرد که در آن حمایت خود را از اسرائیل اعلام و تلاش‌های دولت نتانیاهو علیه گروه شبه‌نظامی حماس را تأیید کرده است. در این ویدئو، نتانیاهو نیز از گراهام به خاطر «حمایت مداوم» از اسرائیل تشکر کرده و او را به عنوان «دوست بزرگ اسرائیل» توصیف کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه ششم فروردین با ۱۴ رای موافق اعضای شورای امنیت و رای ممتنع ایالات متحده قطعنامه‌ای را درباره غزه به تصویب رساند که خواهان «آتش‌بس فوری» تا پایان ماه رمضان و آزادی فوری و بی قید و شرط گروگان‌ها است.

یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل که همان زمان در سفری رسمی در ایالات متحده حضور داشت در واکنش به تصویب این قطعنامه گفت: اسرائیل «توجیه اخلاقی برای توقف جنگ در غزه تا زمانی که همه گروگان‌ها را به خانه‌هایشان برنگردانیم، ندارد.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که در واکنشی فوری به وتو نشدن قطعنامه شورای امنیت از سوی ایالات متحده برنامه سفر نمایندگان خود به واشنگتن را لغو کرده بود، روز سه‌شنبه از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که خواستار آتش‌بس فوری در غزه است، انتقاد کرد و وعده داد کارزار نظامی خود را برای از بین بردن گروه شبه‌نظامی حماس پیش ببرد.
در پی حمله تروریستی ۱۵ مهر حماس به اسرائیل که منجر به کشته‌شدن ۱۲۰۰ تن و گروگان گرفته شدن بیش از ۲۵۰ تن دیگر شد، اسرائیل تهاجم به غزه را با هدف نابودی این گروه اسلامگرای تحت حمایت جمهوری اسلامی آغاز کرد.

XS
SM
MD
LG