لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۳:۱۲

ادامه گمانه‌زنی‌ها در مورد توافق احتمالی؛ امیدواری مصر؛ حماس «آماده» ادامه جنگ


اسماعیل هنیه، از رهبران حماس در حال سخن‌رانی تلویزیونی
اسماعیل هنیه، از رهبران حماس در حال سخن‌رانی تلویزیونی

روز چهارشنبه ۹ اسفند، اسماعیل هنیه، از رهبران حماس در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که حماس درمذاکراتی که اکنون برای برقراری یک آتش بس موقت به منظور آزادی گروگان‌ها و کمک‌های انساندوستانه در جریان است، از خود «انعطاف» نشان می‌دهد ولی در ضمن آماده ادامه جنگ است.

او از «محور مقاومت» (اصطلاحی که توسط مقامات رسمی جمهوری اسلامی برای اشاره به این کشور و متحدانش مانند حزب الله لبنان، حوثی‌های یمن و نیروهای شیعه در عراق و سوریه استفاده می‌شود) خواست تا حملاتشان را افزایش دهند.

هنیه همچنین از فلسطینیان ساکن در «بیت‌المقدس و کرانه باختری» خواست تا در اولین روز ماه رمضان به سوی مسجد الاقصی راه پیمایی کنند.

روز گذشته، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل گفت: «هدف اصلی حماس این است که ماه رمضان را با تاکید بر مسجد الاقصی و اورشلیم به مرحله دوم از طرح خود که از ۷ اکتبر (۱۵ مهر) آغاز شد، تبدیل کند و این هدف توسط [حکومت] ایران و حزب‌الله تقویت می‌شود.»

امروز همچنین عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر ابراز امیدواری کرد که طرح آتش بس در نوار غزه به زودی به نتیجه برسد و آرامش واقعی برای مردم غزه حاصل شود.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده روز دوشنبه گفته بود که امیدوار است تا ۱۴ اسفند توافقی برای «آتش‌بس موقت» در غزه صورت گیرد.

اظهارات او بلافاصله با نظر مخالف رسمی قطر – میانجی مذاکرات، گروه حماس و نظر غیررسمی چند مقام اسرائیلی مواجه شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل بی آن که به سخنان جو بایدن اشاره‌ای کند، گفت موضع اسرائیل برای «ادامه کارزار تا پیروزی کامل» از حمایت همه‌جانبه در آمریکا برخوردار است.

متیو میلر، سخن‌گوی وزارت امور خارجه آمریکا هم امروز گفت که نظر جو بایدن بر محتوای متن تهیه شده در پاریس و مذاکرات جاری در دوحه استوار است و دولت بایدن امیدوار است که «آتش بس موقت» تا بیش از زمان تعیین شده ادامه یابد تا «تمامی گروگان‌ها آزاد شوند.»

دولت آمریکا اکنون بجای واژه «وقفه در درگیری» از واژه «آتش‌بس موقت» استفاده می‌کند.

گروه حماس، که توسط ایالات متحده و چندین کشور اروپایی گروهی تروریستی شناخته شده و مورد حمایت جمهوری اسلامی است، در حمله ۱۵ مهر به اسرائیل ۱۲۰۰ نفر را کشت و ۲۵۳ نفر را گروگان گرفت.

تاکنون در حملات تلافی‌جویانه اسرائیل به غزه، ده ها هزار نفر کشته شده‌اند و بخش وسیعی از این منطقه تخریب شده است. اسرائیل حماس را به پنهان شدن در پناه غیرنظامیان متهم می‌کند.

XS
SM
MD
LG