لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۱:۴۵

گزارش تحقیقی؛ سهم هنگفت دو نهاد تحت ریاست غلامعلی حداد عادل از بودجه عمومی کشور


غلامعلی حداد عادل (آرشیو)
غلامعلی حداد عادل (آرشیو)

پایگاه داده‌های باز ایران در یک گزارش تحقیقی نشان داده است که اعتبارات دو نهاد تحت ریاست غلامعلی حداد عادل از بودجه بیشتر دانشگاه‌ها و موسسه‌های تحقیقاتی و تخصصی ایران بیشتر است.

در این گزارش که روز ۱۹ اسفند منتشر شده از غلامعلی حداد عادل به عنوان یکی از بستگان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و از بانفوذترین سیاست‌مداران حکومت که ریاست مجلس شورای اسلامی و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی را در کارنامه دارد و در سال‌های اخیر نقش عمده ای در تهیه فهرست‌های انتخاباتی اصولگرایان نزدیک به رهبری داشته، یاد شده است.

حداد عادل در حال حاضر ریاست دو نهاد «فرهنگستان زبان و ادب فارسی» و «بنیاد سعدی» را بر عهده دارد.

بنا بر این گزارش از سال ۱۳۹۱ تاکنون نزدیک به ۵۳۰ میلیارد تومان از منابع عمومی بودجه به این دو نهاد اختصاص یافته که با احتساب تورم، معادل ۱۷۵۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ محسوب می شود.

در گزارش پایگاه داده‌های باز ایران تصریح شده است که به دلیل انتشار ناقص بودجه سال ۱۴۰۱ و نامشخص بودن بودجه بنیاد سعدی در این سال، میانگین سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ برای ترسیم نمودارهای بالا به عنوان بودجه بنیاد سعدی در سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شده است.

فرهنگستان زبان و ادب فارسی مطابق اساسنامه خود «عالی‌ترین مرجع سیاست‌گذاری و رسیدگی به مسائل زبان و ادب فارسی» است و بنیاد سعدی نیز متولی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی مرتبط با زبان فارسی در خارج از کشور است. ولی به جای آن‌که زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش و وزارت‌ امور خارجه باشد، زیر مجموعه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است که به ظاهر زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کند ولی در واقع جزو نهادهای زیر نظر رهبری است.

با این که این دو نهاد بیشتر با زبان فارسی و مسائل مربوط به آن سر و کار دارند، تحصیلات ریاست این دو نهاد در حوزه فیزیک و فلسفه است و نمودار زیر بودجه این دو نهاد را با بودجه تخصیص داده شده به سه موسسه تحقیقاتی تخصصی مقایسه کرده است.

XS
SM
MD
LG