لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۲:۱۵

هرتزوگ از عربستان خواست روابط خود را با اسرائیل عادی کند؛ این «پیروزی آشکار» برابر حماس است


سخنرانی اسحاق هرتزوگ در نشست امنیتی مونیخ
سخنرانی اسحاق هرتزوگ در نشست امنیتی مونیخ

رئیس جمهوری اسرائیل در کنفرانس امنیتی مونیخ از عربستان سعودی خواست تا روابط خود را با اسرائیل عادی کند و این اقدام را «پیروزی در برابر حماس» خواند.

هرتزوگ گفت که یکی از اهداف حماس از حمله به اسرائیل درهفتم اکتبر، برهم زدن مذاکرات برای برقراری روابط با ریاض بود. او استدلال کرد که عادی سازی روابط با عربستان سعودی، «پیروزی آشکار» بر حماس خواهد بود.

او دیدار خود با نخست وزیر قطر را تایید کرد و گفت که قطر «تلاش های زیادی» برای بازگرداندن گروگان ها انجام می دهد. هرتزوگ با اشاره به پیچیدگی و دشواری این موضوع، گفت که هنوز مشخص نیست چه کسی در طرف مقابل تصمیم‌گیری می‌کند.

رئیس جمهوری اسرائیل، همچنین نگرانی خود را از عدم دریافت دارو توسط گروگان‌ها ابراز کرد.

هرتزوگ در ادامه سخنان خود، به کشف کتابی با عنوان «پایان یهودیان» توسط نیروهای اسرائیلی در غزه اشاره کرد. این کتاب توسط محمود الزهار، یکی از بنیانگذاران حماس نوشته شده و هولوکاست را تحسین می‌کند.

این کتاب آزار و اذیت یهودیان در اروپا را ستایش و توجیه می کند و نازی‌ها را می ستاید.

این کتاب همچنین شامل فصل‌هایی با عنوان های دیگر است: «نفرت سوزان جهان از یهودیان»، «فساد عمومی یهودیان» «دلایل اخراج یهودیان».

عربستان سعودی روز سه‌شنبه ۱۷ بهمن‌ماه اعلام کرد که بدون ایجاد دولت و کشور مستقل فلسطینی هیچ رابطه دیپلماتیکی با اسرائیل برقرار نخواهد کرد.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی با انتشار بیانیه‌ای، ضمن اشاره به گفتگوهای پادشاهی عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا در مورد روند صلح اعراب و اسرائیل خاطرنشان کرد که ریاض، واشنگتن را در جریان موضع قاطعانه خود قرار داده و تاکید کرده تا زمانی که کشور مستقل فلسطینی در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی به رسمیت شناخته نشود و حملات اسرائیل به نوار غزه متوقف نشود، هیچ رابطه دیپلماتیکی با اسرائیل برقرار نخواهد کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی روز دوشنبه ۱۶ بهمن‌ماه، در نشستی بیش از دو ساعته در ریاض درباره «هماهنگی منطقه‌ای» برای پایان دادن به جنگ در غزه و «نیاز فوری برای کاهش تنش‌های منطقه» گفتگو کردند.

خبرگزاری رویترز روز جمعه هفتم مهر، به نقل از چند منبع آگاه گزارش داد که عربستان سعودی مصمم است در ازای انعقاد یک پیمان دفاعی با ایالات متحده، روابط دیپلماتیک با اسرائیل را آغاز کند.

سه منبع خاورمیانه‌ای رویترز گفته بودند در صورت حصول چنین توافقی، فلسطینیان امتیازاتی خواهند گرفت اما مطالبه آنان برای تشکیل دولتی مستقل همچنان تحقق نخواهد یافت.

XS
SM
MD
LG