لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۲:۵۰

سهم پایین مردم از تسهیلات بانکی، وام مسکن سهم پروژه‌های دولت می‌شود


بانک در ایران
بانک در ایران

یک روزنامه چاپ تهران در گزارشی به وضعیت پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها پرداخته و نوشته است که شبکه بانکی به نوعی در خدمت «تسهیلات تکلیفی مسکن ملی» است.

روزنامه «دنیای اقتصاد» در شماره امروز دوشنبه ۲۱ اسفند به این موضوع پرداخته و نوشته است که منابع موجود در حوزه وام مسکن در بانک‌ها به صورت دستوری یا طرق دیگر، با اولویت «پرداخت به پروژه‌های مسکن‌سازی دولتی»، به مصرف می‌رسد.

در این گزارش تاکید شده است که شاهد «جاماندگی قدرت خرید وام مسکن از قیمت خانه» هم در تهران و هم در سایر شهرهای کشور هستیم.

نویسنده این گزارش تاکید کرده که سیاستگذار تصور می‌کند، «وام خرید خانه فقط در تهران کارآیی خود را از دست داده و در خیلی از شهرهای کشور همچنان اثرگذار است.»

به نوشته این روزنامه این تصور دولت کاملا نادرست است چون، تورم مسکن در کل کشور برابر تورم مسکن تهران شده است و در حال حاضر وام خرید خانه نه‌تنها در تهران که در همه مناطق شهری ایران، ‌به درد خانه‌اولی‌ها نمی‌خورد.

در بررسی سهم بخش مسکن از کل تسهیلات بانکی کشور نیز اشاره شده است که در حال حاضر این سهم ۵/۶‌ درصد است در حالی که در سال ۹۶، این میزان ۸‌ درصد و در دهه ۸۰، بیش از ۲۵‌ درصد بود.

یکی از دلایل اصلی عدم پرداخت وام مسکن به مردم، تکلیف بانک‌ها برای پرداخت وام به پروژه‌های «مسکن ملی» است.

در عین حال خبرگزاری حکومتی «تسنیم» نیز روز گذشته ۲۰ اسفند ماه در گزارشی به سیاست‌های «غیرکارآمد» دولت در حوزه مسکن پرداخته و نوشته بود که به‌دنبال افزایش قیمت اوراق حق‌تقدم وام مسکن، با وام خرید ۹۶۰ میلیون تومانی بانک مسکن پس از کسر هزینه خرید اوراق می‌توان ۴ متر خانه در منطقه یک تهران خریداری کرد.

آخرین گزارش مرکز دولتی آمار ایران نشان می‌دهد که قیمت مسکن در شهر تهران در موج تورمی سال‌های اخیر به بالاترین سطح تاریخی خود رسیده بطوریکه در دی‌ماه امسال متوسط قیمت مسکن در پایتخت به ۸۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

این تورم در نهایت منجر به پدیده «بد مسکنی» و «بی مسکنی» در کشور شده است. در پی این اتفاقات بازار اجاره بها نیز بر هم ریخته است. شرایط حاکم بر بازار مسکن به گونه‌ای شده است که تابستان سال جاری مرکز پژوهش‌‌‌های مجلس در گزارشی نوشت تا ابتدای دهه ۹۰ دهک‌‌‌های یک تا سه عملا به دلیل ناتوانی در پرداخت اقساط بانکی از حق دسترسی به مسکن مناسب محروم بودند؛ هم‌‌‌اکنون این سه دهک به صورت «مطلق» و دهک‌‌‌های چهارم و پنجم و حتی بخشی از دهک ششم نیز «نسبتا» قادر به تامین مسکن مورد نیاز برای سکونت خود نیستند.

ابراهیم رئیسی در دوران رقابت‌های انتخاباتی و پس از راهیابی به پاستور، وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال را داده بود که با گذشت بیش از ۲ سال از عمر دولت او، هنوز دستاوردی در این زمینه نداشته است.

XS
SM
MD
LG