لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۵:۲۷

آمانو خواهان دسترسی سریع به پارچين شد



یوکیا آمانو رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی از ایران خواست اجازه دهد ناظران بین المللی هر چه زودتر از محل تأسیسات نظامی مشکوک به برنامه اتمی دیدن کنند.

درخواست آمانو بعد از انتشار علنی تصویرهای ماهواره ای از یکی از تأسیسات نظامی ایران در روزهای اخیر انجام شد. این تصویرها نشان می دهد که چند ساختمان در مرکز نظامی پارچین خراب شده است.

آمانو گفت از تصویرهای منتشر شده جدید خبر دارد و این بازدید سریع از این مرکز را ضروری می کند. کشورهای غربی مشکوک به برنامه اتمی ایران معتقدند ایران عملیات مقدماتی برای تولید سلاح اتمی را آغاز کرده است.

تلاش اتمی ايران در اولويت دستور کار نشست اين هفته شورای حکام آژانس اتمی سازمان ملل متحد در وين قرار دارد.

ماه گذشته آژانس بين المللی انرژی اتمی گفت تصاوير ماهواره ای از پايگاه پارچين در نزديکی تهران، نشان از عمليات گسترده ای در نقاطی دارد که سالها عملاً هيچ فعاليتی در آنها وجود نداشته است.

آژانس بين المللی انرژی اتمی در دو بازديد خود از ايران در ماه های ژانويه و فوريه، خواهان دسترسی به مجتمع پارچين شد، که به اعتقاد آژانس در آنجا مواد منفجره مشکوک مورد آزمايش قرار گرفته است. اما ايران با اين استدلال که سايت مزبور مرتبط با برنامه اتمی کشور نيست، از اعطای اجازه ورود به کارشناسان آژانس خودداری کرد.

ايران اصرار دارد برنامه هسته ای کشور صرفا برای مقاصد غيرنظامی است، اما قدرتهای غربی بر اين باورند که جمهوری اسلامی در تلاش برای ساختن بمب اتمی است.

يوکيا آمانو، رييس آژانس بين المللی انرژی اتمی، پس از سفر به ايران در تاريخ ۲١ ماه مه، گفت بزودی توافقی با سعيد جليلی، مذاکره کننده ارشد هسته ای ايران، برای حل و فصل مسائل برنامه هسته ای تهران امضا خواهد کرد. اما دو هفته از آن تاريخ گذشته است و هنوز هيچ نشانه ای از امضا قرارداد، ديده نمی شود.

هفته گذشته، هرمان ناکائرتس بازرس ارشد آژانس بين المللی انرژی اتمی، تصاوير ماهواره ای جديدی را از پارچين نشان داد که در ۲۵ ماه مه گرفته شده بودند و به گفته تحليلگران حکايت از فعاليت های پاکسازی در اين پايگاه نظامی داشتند.

ايران و قدرت های بزرگ - ايالات متحده، روسيه، چين، بريتانيا، فرانسه و آلمان - در تاريخ ۲٣ و ۲۴ ماه مه در تلاش برای کاهش تنش های مربوط به برنامه مشکوک اتمی تهران، در بغداد ملاقات کردند، اما نتيجه قابل ملاحظه ای بدست نيامد، و قرار شد جلسه ديگری در مسکو در ١۸ و ١۹ ماه ژوئن پيش از آغاز تحريم نفتی اتحاديه اروپا عليه ايران که در تاريخ اول ماه ژوئيه به اجرا در می آيد برگزار شود.

آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی روز يکشنبه گفت مبنای سوء ظن نسبت به پيگيری سلاح های هسته ای توسط ايران بر «دروغ» بنا شده است. آقای خامنه ای می گوید تحريم ها عليه ايران بی اثر بوده و تنها عزم و اراده مردم را تقويت کرده است.
XS
SM
MD
LG