لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۷:۱۰

هشدار صندوق بین‌المللی پول: رشد اقتصادی خاورمیانه در سال ۲۰۲۳ کمتر از پیش‌بینی‌ها بود


آرشیو
آرشیو

صندوق بین‌المللی پول روز یکشنبه، ۲۲ بهمن، اعلام کرد رشد اقتصادهای خاورمیانه به دلیل کاهش تولید نفت و جنگ در غزه کمتر از پیش‌بینی‌های بوده است.

کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول، در «مجمع مالی عرب» در دبی گفت، اما به‌رغم عدم اطمینان «اقتصاد جهانی به طرز شگفت‌آوری پویا بوده است.» او در عین حال نسبت به تاثیر بالقوه تداوم تنش در غزه بر اقتصاد منطقه‌ای هشدار داد.

صندوق بین‌المللی پول در گزارش اقتصادی منطقه‌ای ماه ژانویه خود، پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی خاورمیانه و شمال آفریقا در سال ۲۰۲۴ را به ۲.۹ درصد کاهش داد، که تا حدی به دلیل کاهش کوتاه‌ مدت تولید نفت و جنگ در غزه، کمتر از پیش‌بینی‌ها در گزارش اکتبر سال گذشته این صندوق است.

صندوق بین‌المللی پول همچنین با به‌روزرسانی داده‌های رشد اقتصادی ایالات متحده و چین پیش‌بینی برای رشد اقتصاد جهانی را افزایش داد و به کاهش سریع‌تر از حد انتظار تورم اشاره کرد.

جورجیوا گفت که اقتصادهای اسرائیل و فلسطینی‌ها متحمل کاهش درآمدهای گردشگری بودند و حملات حوثی‌های یمن به خطوط کشتیرانی در دریای سرخ بر هزینه حمل و نقل در سطح جهان تأثیر گذاشت.

او در حاشیه این همایش در دبی گفت این عوامل «چالش‌های اقتصادهایی را که هنوز با شوک‌های قبلی اقتصادی قبلی دست و پنجه می‌کنند» تشدید کرده است.

حوثی‌های یمن وابسته به جمهوری اسلامی ایران از ۲۸ آبان حملات پهپادی و موشکی به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را آغاز کردند و هدف از این حملات را همبستگی با حماس خواندند. ایالات متحده و متحدانش حملات حوثی‌ها را تهدید برای تجارت جهانی خواندند و پس از هشدارهای مکرر اقدام به حملات هوایی به مواضع حوثی‌ها در یمن کردند.

جورجیوا گفت که صندوق بین‌المللی پول روز دوشنبه، ۲۳ بهمن، مقاله‌ای را منتشر خواهد کرد که نشان می‌دهد حذف تدریجی یارانه‌های انرژی می‌تواند ۳۳۶ میلیارد دلار در خاورمیانه صرفه‌جویی کند که معادل مجموع اقتصاد عراق و لیبی است.

جورجیوا گفت که حذف یارانه‌های انرژی فسیلی همچنین «آلودگی را کاهش می‌دهد و به بهبود بودجه‌های اجتماعی کمک می‌کند.»

صندوق بین المللی پول اعلام کرده است که در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، یارانه‌های سوخت‌ فسیلی ۱۹ درصد از تولید ناخالص داخلی را در سال ۲۰۲۲ تشکیل داد.

این صندوق جهانی لغو تدریجی یارانه‌های انرژی فسیلی را برای اقتصادهای منطقه از جمله صادرکنندگان نفت توصیه کرده و بر حمایت هدفمند از این اقتصادها برای یافتن انرژی جایگزین تاکید کرده است.

  • سونامی هوش مصنوعی

فناوری پیشرفته، از جمله هوش مصنوعی یکی از موضوعات اصلی در این همایش است که در آن چندین مدیر ارشد از شرکت‌های بزرگ فناوری جهانی، از جمله سام آلتمن، مدیر عامل «اوپن‌ای‌آی» سخنرانی خواهند کرد.

جورجیوا گفت در سطح جهان، ۴۰ درصد مشاغل تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار می‌گیرند و کشورهایی که فاقد زیرساخت و نیروی کار ماهر برای سرمایه گذاری در این حوزه هستند، ممکن است عقب بمانند.

اقتصادهای منطقه‌ای مانند امارات و عربستان سعودی سرمایه گذاری در هوش مصنوعی را در راستای استراتژی‌ متنوع سازی منابع درآمدی به میزان قابل توجهی افزایش داده‌اند.

XS
SM
MD
LG