لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۶:۴۵

ادعای وزیر کشور جمهوری اسلامی: جریمه‌ها بازدارنده نیست؛ گران‌تر می‌شود


تراکم خودروها در یک خیابان در ایران
تراکم خودروها در یک خیابان در ایران

وزیر کشور جمهوری اسلامی با ادعای این که «جریمه‌های فعلی بازدارنده نیست»، اعلام کرد که فرماندهی انتظامی پیشنهاد «افزایش جرایم رانندگی» را داده و در سال آینده «تلاش داریم تا تشویق و تنبیه و همچنین افزایش جرایم رانندگی را اعمال کنیم.»

به گزارش خبرگزاری حکومتی تسنیم در روز سه‌شنبه ۲۹ اسفند، احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی، با بیان این که «رقم جریمه‌های فعلی قطعا بازدارنده نیست»، گفت که «فراجا به‌درستی پیشنهاد افزایش جرایم رانندگی را داده است» و «جریمه باید بازدارندگی داشته باشد.»

هم‌زمان با اعلام افزایش جریمه‌های رانندگی در سال آینده با هدف «بازدارندگی»، رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی (فراجا) اعلام کرد که تنها در پنج روز نخست طرح نوروزی پلیس، «۱۷۷ تن در تصادفات رانندگی» جان خود را از دست دادند.

به گزارش ایسنا، تیمور حسینی با بیان این که از ۲۴ اسفند «۸۷ هزار نفر از دستگاه‌های امدادی، خدماتی، و انتظامی» با هدف کاهش تصادفات، در جاده‌ها آماده‌باش هستند، گفت که در پنج روز گذشته «شش هزار و ۲۰۰ نفر هم مصدوم شده‌اند.

آمار سالانه کشته‌شدگان ناشی از تصادفات در ایران حدود ۱۷ هزار تن برآورد می‌شود. به گفته برخی مسئولان راهنمایی و رانندگی ایران، آمار واقعی حتی بالاتر از ارقام رسمی اعلام‌شده تخمین زده‌ می‌شود.

برخی از کارشناسان ناایمن بودن بخش قابل توجهی از خودروهای شماره‌گذاری شده، نبود استاندارد مناسب جاده‌ای و نظارت غیرفنی بر بخش حمل و نقل را علت بالا بودن میزان تلفات جاده‌ای در ایران می‌دانند.

وحیدی همچنین اضافه کرد که «صد درصد با برون‌سپاری برخی از وظایف پلیس، به‌ویژه پلیس راهور به بخش‌های خصوصی موافق است.» او روشن نکرد منظور از «بخش‌های خصوصی» چه افراد یا گروه‌هایی هستند.

او همچنین با اشاره به «طرح جدید پلیس راهور» برای «تشویق و تنبیه رانندگان»، گفت که دولت در حال بررسی و «چکش‌کاری مراحل آن» است تا «به یک دستورالعمل واحد» برسد.

وزیر کشور جمهوری اسلامی در عین حال تأکید کرد که «در کنار ایمنی جاده‌ها»، «رعایت انضباط اجتماعی از وظایف مهم پلیس است» و «نباید از آن غافل شود.»

هم‌زمان با اشاره وزیر کشور به «رعایت انضباط اجتماعی»، طرح «نظارت بر فعالیت‌های صنفی در ماه رمضان» اجرا می‌شود و شماری از واحدهای صنفی و رستوران‌ها به دلیل آنچه «روزه‌خواری» نامیده می‌شود، پلمب کرده‌اند.

از جمله در روزهای گذشته فرماندهی انتظامی دزفول در استان خوزستان ۱۵ اغذیه‌فروشی و رستوران را پلمب کرد و اتاق اصناف همدان نیز تهدید کرد که مغازه‌هایی که «حرمت» ماه رمضان را نگه ندارند، تا پایان این ماه قمری پلمب می‌شوند.

XS
SM
MD
LG