لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۴:۵۵

مهاجران غیرقانونی هندی مسیر جدیدی را برای ورود به آمریکا یافته‌اند: مرز کانادا


صف خودروها در مرز آمریکا و کانادا - آرشیو
صف خودروها در مرز آمریکا و کانادا - آرشیو

در سال‌های اخیر ایالات متحده شاهد افزایش بی‌سابقه مهاجران غیرقانونی از هند بوده است که اکثر آنان از مرز مکزیک به آمریکا وارد شده‌اند ولی اکنون، با توجه به فشار فزاینده در مرز مکزیک و آمریکا، این مهاجران به مسیری غیر متعارف روی آورده‌اند: مرز وسیع و کم تنش کانادا.

بر اساس اطلاعات اداره گمرک و گشت مرزی ایالات متحده در سال مالی ۲۰۲۳ ماموران مرزی ایالات متحده در مجموع ۹۷۰۰۰ مهاجر غیرقانونی هندی را بازداشت کرده‌اند که ۳۰ هزار نفر از آنان قصد ورود به آمریکا از مرزهای شمالی را داشته‌اند. این رقم در سال ۲۰۲۱ تنها ۲۲۲۵ نفر بوده است.

این روند در ماه‌های اخیر نیز به رشد صعودی‌اش ادامه داده: بین ماه های آبان تا اسفند ۱۴۰۲، چهارده هزار مهاجر غیرقانونی هندی قصد ورورد به آمریکا از طریق کانادا را داشته اند در حالی که این رقم دو سال قبل در مدت مشابه ۶۱۹ نفر بوده است.

این موضوع البته بخشی از هجوم کلی مهاجران غیرقانونی برای ورود به آمریکا از طریق ایالت‌های شمالی است. در سال میلادی ۲۰۲۳ حدود ۱۹۰ هزار برخورد با پناهجویان در طول مرز با کانادا صورت گرفته که ۶ برابر سال میلادی ۲۰۲۱ است.

پایان همه‌گیری کووید-۱۹ باعث افزایش مهاجرت جهانی شده است ولی کارشناسان پذیرا بودن دولت بایدن در مورد پناه‌جویان را یکی از علل جذب آنان به ایالات متحده می‌دانند.

چیراک پاتل، وکیل مهاجرت مستقر در ایالت مریلند ضمن تاکید بر این موضوع می‌گوید که به احتمال زیاد تلاش پناهجویان برای ورود از مرزهای شمال ایالات متحده ادامه خواهد داشت چون آن‌ها نگران تغییر این سیاست‌ها پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در آبان ماه هستند.

سیل پناهجویان هندی ، چهره مهاجرت غیرقانونی به ایالات متحده را تغییر داده است.

مظفر چیشتی، کارشناس ارشد موسسه سیاست مهاجرت می‌گوید: «آن‌ها از سراسر جهان می‌ایند؛ به معنای واقعی کلمه.»

با توجه به این افزایش، هندی‌ها اکنون سومین گروه مهاجران غیرقانونی به ایالات متحده هستند.

با آن‌که بسیاری از این پناهجویان ادعاهایی واقعی در مورد آزار و شکنجه دارند ولی بنا به گفته کارشناسان اکثر آن‌ها مهاجران اقتصادی هستند که از دو ایالت مرفه هند – پنجاب و گجرات - و با چشم‌انداز زندگی بهتر به آمریکا می‌آیند.

دیوش کاپور، مدیر برنامه‌های آسیا و استاد مطالعات آسیای جنوبی در دانشگاه جان هاپکینز می‌گوید: «یکی از اشتباهات ما این است که فکر می‌کنیم این فقرا هستند که مهاجرت می‌کنند. فقرا در جنوب آسیا امکان پرداخت هزینه پرواز را ندارند.»

آن‌ها هم که امکانش را دارند راهی برای ورود قانونی به ایالات متحده‌ را ندارند؛ گرفتن ویزای تحصیلی آمریکا سخت است و گرفتن ویزای مهاجرتی هم – به علت حجم بالای متقاضیان - گاهی ۲۰ سال طول می‌کشد.

به این ترتیب مسیر غیرقانونی تنها مسیر ممکن برای ورود به آمریکا می‌شود: مسیری گاه خطرناک از طریق چندین قاره، که به شدت در رسانه‌های اجتماعی تبلیغ می شود و توسط شبکه های قاچاق جهانی با پرداخت مبلغی هنگفت ممکن می‌شود.

هزینه این سفر می تواند ۵۰ هزار دلار باشد؛ چیزی تقریبا برابر با قیمت یک هکتار زمین کشاورزی در ایالت پنجاب.

با آن که اغلب مهاجران هندی از این طریق غیرقانونی به مکزیک می روند ولی بسیاری کانادا را گزینه‌ای سریع‌تر و امن‌تر می‌دانند.

شیندر پوروال، استاد علوم سیاسی پلی‌تکنیک کوانتلن در بریتیش کلمبیا می‌گوید که تلاش اخیر دولت کانادا برای جذب دانشجویان بین‌المللی کار هندی‌ها برای گرفتن ویزای کانادا را ساده تر کرده است. «گرفتن ویزای کانادا از ویزای پاکستان ساده‌تر است.»

او می‌گوید تا همین اواخر هندی‌ها اگر نمی‌توانستند اقامت کانادا را دریافت کنند به ایالات متحده نقل مکان می‌کردند « ولی حالا می‌خواهند مستقیم به آمریکا بروند چون هم وضع اقتصادی و هم چشم‌انداز شغلی در آمریکا بهتر است.»

آژانس مهاجرت کانادا به درخواست صدای آمریکا برای اظهارنظر پاسخ نداد.

ولی چشم‌انداز اقتصادی تنها دلیل افزایش مهاجرت هندیان به آمریکا نیست؛ حمایتی که جوامع هندی آمریکا از پناهجویان می‌کنند نیز یکی از این دلایل است.

یک شبکه قاچاق که اخیرا در آمریکا کشف شد، مهاجران گجراتی را از مرز کانادا به مراکز تجاری متعلق به جامعه گجراتی-آمریکایی شیکاگو منتقل می‌کرد.

پاوان دینگرا، استادیار و معاون دانشگاه در کالج امهرست می‌گوید: «آن‌ها که می آیند حتما آشنایانی در آمریکا دارند وگر نه می توانستند به هر جای دیگری بروند.»

با وجود آن که مرزهای آمریکا و کانادا به امن بودن شهرت دارند، عبور از این مرزها گاهی برای مهاجران هندی کشنده بوده است. در دیماه ۱۴۰۱، یک خانواده چهارنفره هندی تنها چند متر دورتر از مرز ایالات متحده در مانیتوبا، یخ زده پیدا شدند. در فروردین ۱۴۰۲ هم اجساد هشت مهاجر از جمله چهار هندی در رودخانه سنت لارنس کشف شد.

مورین سیلکاف، یک وکیل پناهندگی و مهاجرت در کانادا می‌گوید: «آدم‌ها خانه‌، خانواده، آشنایان و شغل‌هایشان را برای ماجراجویی رها نمی‌کنند. آدم‌ها مستاصل می شوند و گاهی در معرض نقض بسیار جدی حقوق بشر قرار می‌گیرند و سعی می کنند با مهاجرت به کشوری دیگر از این مشکلات بگریزند.»

او می‌گوید خطرات شدیدی که آن‌ها به جان می‌خرند نشان‌دهنده نیاز شدیدشان به فرار از سختی‌هاست.

سفارت هند در واشنگتن به درخواست صدای آمریکا برای اظهار‌نظر پاسخ نداد.

XS
SM
MD
LG