لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۰:۵۸

هشدار آمریکا به جمهوری اسلامی: اگر به روسیه موشک بفرستید فعالیت ایران‌ایر در اروپا ممنوع می‌شود


تصویری از یک هواپیمای ایران‌ایر
تصویری از یک هواپیمای ایران‌ایر

آمریکا می‌گوید که کشورهای عضو گروه هفت آماده‌اند در صورت انتقال موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد از ایران به روسیه، مجازات‌های شدیدی از جمله «ممنوعیت پروازهای ایران‌ایر در اروپا» را وضع کنند.

به گزارش رویترز یک مقام ارشد آمریکایی روز جمعه به چند تن از خبرنگاران گفت: «امروز پیام ما واضح است. اگر ایران به روسیه موشک‌های بالستیک ارائه کند، واکنش جامعه بین‌المللی سریع و شدید خواهد بود.»

این مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، گفت یکی از گزینه‌های در دست بررسی به «پایان‌دادن به پروازهای ایران‌ایر، شرکت هواپیمایی پرچم‌دار دولتی» جمهوری اسلامی منجر خواهد شد.

او افزود اگر چه آمریکا نتوانسته است انتقال موشک‌ها از ایران به روسیه را تایید کند، اما جمهوری اسلامی به وضوح در تلاش برای پیشبرد مذاکرات با مسکو درباره موشک‌ها است.

این در حالی است که جان کربی، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز پنجشنبه سوم اسفند در گفت‌و‌گو با خبرنگاران گفته بود که هنوز شواهدی مبنی بر انتقال موشک بالستیک از ایران به روسیه وجود ندارد.

مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا در حوزه ارتباطات، گفت در حالی که جمهوری اسلامی تعداد قابل توجهی پهپاد، بمب هدایت‌شونده و مهمات توپخانه را در اختیار روسیه قرار داده است، اما واشنگتن هنوز نمی‌تواند تایید کند که موشک بالستیک از ایران به روسیه منتقل شده است.

خبرگزاری رویترز دوم اسفند در گزارشی اختصاصی به نقل از شش منبع آگاه مدعی شده بود که جمهوری اسلامی ایران حدود ۴۰۰ فروند موشک، از جمله موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد فاتح-۱۱۰ و ذوالفقار، را به روسیه تحویل داده است.

محدودیت‌های شورای امنیت سازمان ملل برای صادرات برخی از موشک‌ها، پهپادها، و فناوری‌های حکومت ایران که قرار بود در چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲ موسوم به «روز گذار» پایان یابد، همزمان با ادامه فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی و گسترش نگرانی‌ها درباره انتقال تسلیحات به شبه‌نظامیان شیعه در خاورمیانه و همچنین روسیه، از سوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا تمدید شد.

انتقال موشک‌های بالستیک از سوی جمهوری اسلامی به روسیه می‌تواند کمک شایانی به جنگ‌افروزی پوتین علیه اوکراین کند.

ایالات متحده پیشتر تایید کرده که حکومت ایران اقدام به ارسال پهپاد، بمب‌های هوایی هدایت‌شونده، و مهمات توپخانه‌های به روسیه کرده و لشکریان پوتین از این تسلیحات علیه اوکراین استفاده کرده‌اند.

آمریکا طی یک سال گذشته بارها نسبت به آن چه «همکاری بی‌سابقه دفاعی روسیه و ایران» خوانده، هشدار داده است.

XS
SM
MD
LG