لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۴:۰۰

حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل بر مشکلات خطوط هوایی در خاورمیانه افزود


وضعیت پروازها در خاورمیانه
وضعیت پروازها در خاورمیانه

خطوط هوایی جهانی روز دوشنبه پس از حملات موشکی و پهپادی حکومت ایران به اسرائیل که گزینه‌ها را برای هواپیماهای در حال تردد بین اروپا و آسیا محدود کرد، در پروازها با اختلال مواجه شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حمله جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل توسط بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد که بیشتر آنها توسط سامانه دفاع موشکی اسرائیل مورد حمایت آمریکا سرنگون شده بودند، باعث هرج و مرج در صنعت هوانوردی شد.

حداقل ده‌ها شرکت هواپیمایی مجبور شده‌اند طی دو روز گذشته پروازهای خود را لغو یا تغییر مسیر دهند، از جمله «کانتاس»، «لوفت‌هانزا»، «یونایتد ایرلاین» و شرکت هواپیمایی «ایر ایندیا».

به گفته مارک زی، بنیانگذار OPSGROUP که بر حریم هوایی و فرودگاه‌ها نظارت می‌کند، این بزرگ‌ترین اختلال در سفرهای هوایی از زمان حمله به مرکز تجارت جهانی در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بود.

زی به خبرگزاری رویترز گفت: «از آن زمان تاکنون با چنین وضعیتی مواجه نبودیم که فضاهای هوایی مختلف به این سرعت بسته شوند و این موضوع باعث ایجاد هرج و مرج شد.»

جدیدترین مشکلات برای مسیریابی ضربه‌ای تازه به صنعتی است که به دلیل درگیری‌های بین اسرائیل و حماس و روسیه و اوکراین با محدودیت‌های زیادی مواجه شده است.

زی گفت: «حریم هوایی ایران توسط خطوط هوایی بین اروپا و آسیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و این شرکت‌ها به دو مسیر جایگزین مناسب، یا از طریق ترکیه یا از طریق مصر و عربستان سعودی محدود خواهند شد.»

اسرائیل روز شنبه حریم هوایی خود را بست، قبل از اینکه صبح یکشنبه آن را بازگشایی کند. اردن، عراق و لبنان نیز پروازهای خود را بر فراز سرزمین‌های خود از سر گرفتند.

خطوط هوایی بزرگ خاورمیانه از جمله خطوط هوایی «امارات»، «قطر ایرویز» و «اتحاد ایرویز» روز یکشنبه اعلام کردند که پس از لغو یا تغییر مسیر برخی پروازها، فعالیت خود را در این منطقه از سر خواهند گرفت.

برندان سوبی، تحلیلگر مستقل هوانوردی به رویترز گفت: «هنوز مشخص نیست که آیا ناآرامی‌های اخیر بر تقاضای مسافران تأثیر می‌گذارد یا خیر، مشکلی که با وجود درگیری‌های مداوم در اوکراین و غزه همچنان به قوت خود باقی مانده است.»

سوبی گفت: «اگر اوضاع سیاسی و درگیری‌ها به سمت تشدید تنش پیش برود، در برخی مواقع مردم نگران سفر خواهند شد، اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است.»

XS
SM
MD
LG