لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۷:۴۳

واکنش خانواده‌های قربانیان هواپیمای اوکراینی به تعلیق پروازهای لوفت هانزا؛ عظمت اژدری: آسمان ایران امن نیست


پوستر مربوط به سرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه پاسداران (آرشیو)
پوستر مربوط به سرنگونی هواپیمای اوکراینی با موشک‌های سپاه پاسداران (آرشیو)

در پی تشدید تنش‌های منطقه‌ای و وعده انتقام‌جویی جمهوری اسلامی ایران که منجر به اتخاذ تدابیر امنیتی از سوی شرکت هوایی بین‌المللی لوفت هانزا شده است، برخی اعضای خانواده‌های دادخواه پرواز پی اس ۷۵۲، آسمان ایران را در شرایط کنونی ناامن دانستند.

عظمت اژدری، از خانواده جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی، در گفت‌و‌گو با صدای آمریکا، این شرایط را یادآور«روزهای تلخی» دانست که به حمله موشکی سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی و کشته‌شدن تمامی ۱۷۶ سرنشین آن منجر شد.

او که خواهرش غنیمت اژدری را در حمله موشکی سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی از دست داد، روز پنجشنبه ۲۳ فروردین به صدای آمریکا گفت: «منطقی‌ این است که هرکس که به فکر جان خود و عزیزانش است این روزها پروازش را کنسل کند تا مورد هدف جمهوری اسلامی قرار نگیرد.»

این عضو خانواده‌های دادخواه همچنین تاکید کرد که برخلاف تمام کشورهای دنیا که الویت‌شان امنیت شهروندان‌شان است جمهوری اسلامی به جز کشتن و اعدام و شکنجه شهروندان کار دیگری ندارد.»

شهناز مرتب، یکی دیگر از اعضای خانواده‌های دادخواه پرواز پی اس ۷۵۲، نیز روز پنجشنبه ۲۳ فروردین در گفت‌وگو با صدای آمریکا، شرایط کنونی را تداعی‌کننده فاجعه ساقط‌ شدن هواپیمای اوکراینی در سال ۱۳۹۸ دانست.

شهناز مرتب سرنشینان هواپیمای اوکراینی را سپر انسانی جمهوری اسلامی در مقابل حمله آمریکا توصیف کرد و وقوع این فاجعه را موجب هوشیاری شهروندان ایرانی دانسته و گفت که مردم در فضای مجازی به یکدیگر «اخطار می‌دهند که پرواز نکنید.»

حامد اسماعیلیون، یکی دیگر از اعضای خانواده‌های دادخواه پرواز پی اس ۷۵۲، هم پیشتر در پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» با اشاره به تعلیق پروازهای رفت و برگشت شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا به تهران هشدار مشابهی را به شهروندان ایران داد.

او نوشت: «غیرنظامیان بی‌پناه‌ترین اهداف جمهوری اسلامی و سرداران جنایتکار سپاه پاسداران به شمار می‌روند. پروازهای داخلی و خارجی خود و عزیزان‌تان را لغو کنید.»

شرکت هواپیمایی لوفت‌هانزا، از معتبرترین شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی، روز پنجشنبه ٢٣ فروردین به بخش فارسی صدای آمریکا اعلام کرد که پس از ارزیابی دقیق، تعلیق پروازهای رفت و برگشت خود به تهران را تا روز یکشنبه ۲۶ فروردین تمدید کرده است.

این در حالی‌ است که فرودگاه مهرآباد روز ۲۳ فروردین در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که فعالیت پروازی این فرودگاه در روز چهارشنبه، ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ به صورت نرمال و مشابه روزهای قبل‌تر انجام شده است.

فرودگاه مهرآباد در تهران که عمده فعالیت‌های پروازی آن به پروازهای داخلی مربوط می‌شود درباره احتمال اتخاذ تدابیر امنیتی و توقف پروازها در روزهای آینده توضیحی نداده است.

به دنبال حمله هوایی ۱۳ فروردین به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق پایتخت سوریه که منجر به کشته شدن دست‌کم شش تن از فرماندهان سپاه پاسداران شد، تهران تهدید به تلافی کرده است؛ تهدیدی که باعث تشدید تنش در منطقه خاورمیانه شده است.

XS
SM
MD
LG