لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۲:۲۴

ده ها مسیحی در ایران بازداشت شدند


مرتضی تمدن، استاندار تهران در حال صحبت با مقامات نیروی انتظامی
مرتضی تمدن، استاندار تهران در حال صحبت با مقامات نیروی انتظامی

منابع خبری در ایران از بازداشت دست کم ۶۰ نفر از رهبران اقلیت مسیحی در ایران خبر می دهند. بر اساس گزارش ها، بازداشت این تعداد مسیحی از روز کریسمس رخ داده است. گفته می شود آنان از سوی مقامات ایران به «تبلیغ نوعی افراطی» از مذهب خود متهم شده اند.

تلویزیون دولتی ایران می گوید بازداشت شدگان از اعضای «جریانی» هستند که بصورت غیرقانونی سعی در تبلیغ مسیحیت دارند. صدا وسیمای جمهوری اسلامی می گوید مسیحیان بازداشت شده، در گردهمایی های فرهنگی خود با «با حمایت بریتانیا» از مذهبشان سخن گفته اند اما، تلویزیون دولتی ایران از ذکر جزئیات بیشتر در این باره خودداری کرد.

تلویزیون دولتی ایران اعلام نکرد که آیا بازداشت شدگان ایرانی بوده اند و یا از اتباع کشورهای دیگر، اما اعلام کرد که مرتضی تمدن، استاندار تهران وعده داده است که به زودی مسیحیان بیشتری بازداشت خواهند شد.

سحام نیوز، سایت وابسته به مهدی کروبی، رییس سابق مجلس شورای اسلامی گزارش داده است که «لئونارد کشیشیان»، یک کشیش محلی روز جمعه در شهر اصفهان بازداشت شد.

مرتضی تمدن گفته است مسیحیان بازداشت شده، «تبشیری» (مبلغ مذهبی) بودند. نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران، یک سال پیش و در ایام کریسمس نیز عده ای از مسیحیان را بازداشت کردند. دین مسیحیان، زرتشتیان و یهودیان در جمهوری اسلامی به رسمیت شناخته می شود. اما آنان حق تبلیغ مذهب خود را ندارند.

وزارت امورخارجه آمریکا در گزارشی که سال گذشته درباره آزادی های مذهبی در جهان منتشر کرد، جمهوری اسلامی را به نقض آزادی اقلیت های مذهبی از جمله بهاییان متهم کرد.

XS
SM
MD
LG