لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۹:۳۰

ده‌ها سازمان و گروه حقوق بشری خواستار تمدید ماموریت‌های حقوق بشری سازمان ملل در مورد ایران شدند


عکسی از اعتراضات در مرکز شهر تهران پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد - آرشیو
عکسی از اعتراضات در مرکز شهر تهران پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد - آرشیو

ده‌ها سازمان و گروه حقوق بشری در نامه‌ای مشترک از اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواستند تا ماموریت گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، و همچنین ماموریت هیئت مستقل حقیقت‌یاب بین‌المللی در مورد ایران را در پنجاه و پنجمین اجلاس شورای حقوق بشر تمدید کنند.

در این بیانیه که به امضای ۴۳ سازمان و گروه که برخی از آنها در عرصه جهان و ایران بیشتر شناخته شده هستند رسیده، تاکید شده است که تمدید هر دو مأموریت سازمان ملل در مورد حقوق بشر ایران ضروری است.

بخشی از این نامه با اشاره به گروه‌های مختلف جنسی و جنسیتی و همچنین اقلیت‌های قومی و مذهبی و خداناباوران می‌گوید آنها در ایران در معرض تبعیض نظام‌مند قرار دارند.

این سازمان‌ها و گروه‌ها در بخشی از بیانیه تفصیلی خود می‌گویند با زنان و دختران ایرانی در بحبوحه تشدید سرکوب‌ها برای سرپیچی از قوانین تحقیرآمیز و توهین آمیز حجاب اجباری، به عنوان شهروندان درجه دوم رفتار می شود.

این نامه درباره هیئت مستقل حقیقت‌یاب بین المللی سازمان ملل در مورد ایران که پس از خشونت‌های مرگبار جمهوری اسلامی در تلاش برای سرکوب اعتراضات به کشته شدن مهسا امینی در گشت ارشاد شکل گرفت، می‌گوید ادامه فعالیت این هئیت با تمرکز ویژه روی کودکان و زنان ضروری است.

امضا کنندگان نامه می‌گویند هزاران نفر از مردم از جمله کودکان مشمول اقدامات ناقض حقوق بشر نظیر بازداشت‌های خودسرانه، پیگردهای قضایی غیرعادلانه، اخراج از کار و تحصیل و موارد دیگر بودند.

در بین امضا کنندگان این نامه نام برخی از جمله سازمان‌های شناخته شده حقوق بشری نظیر عفو بین‌الملل و دیده‌بان حقوق بشر و انجمن قلم آمریکا که در عرصه جهانی شهرت دارند، به همراه چند سازمان شناخته شده فعال در امور کل ایران نظیر بنیاد عبدالرحمن برومند، سازمان عدالت برای ایران، مرکز اسناد حقوق بشر ایران، کمپین حقوق بشر ایران، و همچنین نام چندین گروه با تاکید‌های قومیتی به چشم می‌خورد.

XS
SM
MD
LG