لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۸:۵۹

حضور خانواده‌های دادخواه بر مزار جان‌باختگان در آخرین پنجشنبه سال؛ ماموران درهای خاوران را بستند


درهای گورستان خاوران در تهران
درهای گورستان خاوران در تهران

در آخرین هفته سال خانواده‌های جان‌باختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ با حضور بر مزار معترضان و خانواده‌های خاوران در مقابل درهای بسته این آرامستان یاد عزیزان‌شان را گرامی داشتند.

خانواده‌ها و دوست‌داران شماری از جان‌باختگان و اعدام‌شدگان اعتراضات سراسری در آخرین پنجشنبه سال بر مزار آنها حاضر شدند.

بر پایه تصاویر و ویدیوهای منتشر شده، بسیاری از خانواده‌های دادخواه روز پنجشنبه ۲۴ اسفند یاد جان‌باختگان را با حضور بر مزار آنها گرامی داشتند.

نزدیکان عرفان خزایی، معترض جان‌باخته، بر مزار او سفره هفت‌سین چیدند.

چیدن سفره هفت‌سین بر مزار عرفان خزایی در آخرین پنجشنبه سال ۱۴۰۲
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:01:05 0:00

عرفان خزایی روز ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات سراسری در پی اصابت گلوله جنگی در شهریار جان باخت.

خانواده مهسا موگویی، معترض جان‌باخته در فولادشهر اصفهان، هم بر سر مزار او حاضر شدند.

مهسا موگویی، معترض ۱۹ ساله ورزشکار، که روز ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ بر اثر اصابت گلوله در فولادشهر اصفهان جان باخت.

خانواده صالح میرهاشمی، معترض اعدام‌شده در اصفهان، هم با انتشار ویدیویی از حضور بر مزار او خبر دادند.

پدر و مادر هومن عبداللهی، از جان باختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ در سنندج، هم به دیدار مزار فرزندشان در آخرین پنجشنبه سال رفتند.

حضور خانواده هومن عبداللهی بر مزار او در آخرین پنجشنبه سال ۱۴۰۲
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:00:38 0:00

والدین آیلار حقی، دانشجوی پزشکی معترض در تبریز که در ۲۵ آبان ۱۴۰۱ جان باخت، نیز با گل و سبزه به دیدار مزار دختر خود رفتند.

حضور خانواده آیلار حقی بر مزار او در آخرین پنجشنبه سال ۱۴۰۲
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:00:11 0:00

دوستداران محسن شکاری، معترض اعدام‌شده، هم به یادش شمع روشن کردند.

همزمان با حضور گسترده خانواده‌ها بر مزار معترضان جان‌باخته، نیروهای حکومتی روز جمعه ۲۵ اسفند از حضور خانواده‌های اعدام‌شدگان سیاسی بر مزار عزیزان‌شان در گورستان خاوران تهران جلوگیری کردند.

این چندمین بار است که ماموران با حضور خانواده‌های خاوران برای بزرگداشت زندانیان سیاسی اعدام‌شده در دهه ۶۰ در این آرامستان مخالفت کرده و خواستار ارائه کارت ملی از سوی خانواده‌ها می‌شوند.

منصوره بهکیش، از اعضای مادران و خانواده‌های خاوران که شش عضو خانواده خود را در جریان اعدام‌های دهه ۶۰ از دست داده است، در پستی در صفحه ایکس با انتشار این خبر نوشت: «امروز خانواده‌های خاوران در آستانه نوروز باز هم با درب بسته روبرو شدند و ماموران گماشته برای ورود به خاوران کارت ملی خواستند که با مقاومت خانواده‌ها روبرو شدند.»


بر پایه تصاویر منتشرشده، خانواده‌ها با گلباران قاب عکس عزیزان از دست رفته خود در مقابل درهای بسته گورستان خاوران، یاد اعدام‌شدگان سیاسی را گرامی داشتند.

این در حالی‌ است که به نوشته کانال «منشور آزادی، رفاه، برابری»، اکنون بیش از دو سال است که با وجود مقاومت خانواده‌های بهائی و مخالفت خانواده‌های خاوران، درگذشتگان جامعه بهائی را در محل گورهای دسته‌جمعی اعدام‌شدگان خاوران دفن می‌کنند.

هرچند مزار شهروندان بهائی در این گورستان هم هدف تخریب ماموران جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند. در روزهای گذشته جامعه بهائیان از تخریب محل دفن بیش از ۳۰ تن از شهروندان بهائی در گورستان خاوران به وسیله بولدوزرهای ماموران جمهوری اسلامی خبر داده و خواستار توقف «پاک‌سازی فرهنگی» و «محو هویت بهائی» از سوی حکومت ایران شد.

گرامی‌داشت یاد جان‌باختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ از سوی خانواده‌های دادخواه در شرایطی انجام می شود که نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند با تشدید فشارها در قالب تهدید، احضار و بازداشت آنها را به سکوت درباره معترضان جان‌باخته ترغیب کنند.

XS
SM
MD
LG