لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۱:۴۲

نسیم ثابتی، شهروند بهائی، برای اجرای حکم سه سال و هشت ماه زندان احضار شد


دادسرای مشهد، نسیم ثابتی، شهروند بهائی را برای اجرای حکم حبس سه سال و هشت ماه احضار کرده است.

به گزارش منابع حقوق بشری، او باید تا روز ۲۶ فروردین به شعبه ۲۱ اجرای احکام دادسرای مشهد مراجعه کند.

بنا بر گزارش وبسایت «حقوق بشر در ایران»، نسیم ثابتی پس از احضار و تفهیم اتهام در مردادماه ۱۴۰۲، به همراه سه تن دیگر از زنان بهائی ساکن مشهد، آزیتا فروغی، رویا قانع عزآبادی و سهیلا احمدی در مهرماه ۱۴۰۲ در شعبه اول دادگاه انقلاب مشهد محاکمه شد.

آنها به اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «عضویت در جمعیت یا شبه جمعیت به قصد برهم زدن امنیت کشور» به سه سال و هشت ماه حبس محکوم شدند.

در پی تائید این حکم از سوی قضات شعبه ۳۵ دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی در ۹ دی‌ماه، اشد مجازات به میزان سه سال حبس برای این چهار شهروند بهائی قابل اجرا شده است.

پیشتر هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، از برگزاری دادگاه تجدیدنظر این شهروندان «بدون اطلاع آنها و وکیل مدافع این افراد» خبر داده بود.

شهروندان بهائی در ایران پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ به طور نظام‌مند در معرض اعدام، تبعیض‌های گسترده اجتماعی و سیاسی، و برخوردهای غیرقانونی از جمله بازداشت‌ و هتک حرمت به آرامستان‌هایشان قرار گرفته‌اند.

سرکوب بهائیان به وسیله جمهوری اسلامی همواره با اعتراضات بین‌المللی مواجه شده است.

سازمان دیده بان حقوق بشر در گزارشی در روز دوشنبه ۱۳ فروردین، اقدامات جمهوری اسلامی در آزار و اذیت اقلیت بهائی را «جنایت علیه بشریت» توصیف کرد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، هم با اشاره به دراختیار داشتن «گزارشهای مفصلی از آزار و اذیت بهائیان ایران» تاکید کرد واشنگتن ضمن محکوم کردن این اقدامات، از همه ابزارهای موجود برای مقابله با نقض حقوق بشر از سوی «رژیم ایران» بهره خواهد برد.

XS
SM
MD
LG