لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۱:۱۹

کارگران و بازنشستگان در دست‌کم ۷ شهر ایران اعتصاب یا تجمع‌ کردند


تجمع بازنشستگان در کرمانشاه
تجمع بازنشستگان در کرمانشاه

کارگران و بازنشستگان روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن در دستکم هفت شهر کشور دست به اعتراض زدند.

همزمان با اعتصاب کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز و شرکت پتروشیمی فارابی در ماهشهر، بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی در شهرهای اهواز، کرمانشاه، یزد و اراک و اپراتورهای پست‌های فشار قوی برق در تهران تجمع کردند.

به گزارش کانال تلگرامی «صدای مستقل کارگران گروه ملی فولاد»، کارگران این مجموعه صنعتی فعالیت‌های کارخانه‌ها ازجمله تولید در تمامی بخش‌ها و تخلیه و بارگیری را متوقف کردند.

بنا براین گزارش، معترضان از جمله خواستار همسان‌سازی دستمزدها برابر با دیگر شرکت‌های فولادی هستند.

بر پایه ویدیوهای منتشرشده، شماری از کارگران شرکت پتروشیمی فارابی در بندر ماهشهر هم در مقابل ساختمان مرکزی این شرکت دست به تجمع زدند.

تجمع و اعتصاب کارگران شرکت پتروشیمی فارابی در بندر ماهشهر
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:00:23 0:00


همزمان گروهی از بازنشستگان هم در چهار شهر اهواز، کرمانشاه، اراک و یزد با تاکید بر مطالبات صنفی، معیشتی و آموزشی تجمع کردند و شعارهای اعتراضی سر دادند.

بر پایه تصاویر و ویدیوهای منتشرشده، بازنشستگان معترض در اهواز با تجمع در مقابل استانداری خوزستان و در دست داشتن پلاکاردهایی همچون «درمان رایگان حق مسلم ماست» و «افزایش مستمری طبق نرخ تورم» شعار دادند: «فقر و فساد همین‌جاست، آقازاده آمریکاست»


درخواست آزادی معلمان زندانی هم از جمله شعارهای بازنشستگان معترض در اهواز بود.

بازنشستگان معتر ض در کرمانشاه هم با تجمع در برابر ساختمان صندوق بازنشستگی این شهر با حمل پلاکاردهایی شعار دادند: «اتحاد اتحاد، علیه ظلم و فساد»، « دولت ورشکسته، دشمن بازنشسته» و «یه اختلاس کم بشه، مشکل ما حل می‌شه.»


به گزارش کانال تلگرامی «اعتراض مدنی بازار»، بازنشستگان فرهنگی در یزد هم در مقابل کانون بازنشستگان آموزش و پرورش استان یزد شعار دادند: « اتحاد اتحاد، علیه ظلم و فساد»

از سوی دیگر، گروهی از اپراتورهای پست‌های فشار قوی برق در سراسر کشور در اعتراض به افزایش ۲۰ درصدی حقوق سال آینده در مقابل ساختمان شورای نگهبان در تهران تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا به نقل از یکی از نمایندگان کلاه‌‌زردها، آنها از افزایش حقوق این مطابق با لایحه بودجه و مشابه کارمندان دولت انتقاد کرده و خواستار تعیین دستمزد این صنف به وسیله شورایعالی کار شده‌اند.

بر اساس گزارش جامع «نقض حقوق بشر در ایران» که توسط دو نهاد حقوق بشری «دادگستر» و «مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران» ۷۵ درصد از تجمعات اعتراضی برگزارشده در فاصله اول ژانویه تا ۲۰ دسامبر سال ۲۰۲۳ میلادی، مربوط به مشکلات معیشتی بوده است.

مسائل معیشتی ناشی از تورم و گرانی و عدم تناسب میزان حقوق و مخارج زندگی تاکنون بارها به اعتراضات اصناف از جمله بازنشستگان، کارگران، پرستاران و معلمان شده است.

XS
SM
MD
LG