لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۸:۲۸

حکومت ایران می‌گوید قبل از حمله به اسرائیل هشدار داده است؛ ایالات متحده این ادعا را رد می‌کند


به نوشته خبرگزاری رویترز، مقامات ترکیه، اردن و عراق روز یکشنبه گفتند که ایران چند روز قبل از حمله پهپادی و موشکی خود به اسرائیل به آنها اطلاع‌رسانی کرده است، اما مقامات آمریکایی گفتند تهران به واشنگتن هشدار نداده و قصد داشته خسارت قابل توجهی وارد کند.

حکومت ایران روز شنبه صدها پهپاد و موشک را در یک حمله تلافی‌جویانه پس از حمله منتسب به اسرائیل به ساختمانی در مجاورت سفارت خود در سوریه به سمت اسرائیل پرتاب کرد.

بیشتر پهپادها و موشک‌ها قبل از رسیدن به خاک اسرائیل سرنگون شدند، اگرچه یک دختر جوان به شدت مجروح شد و نگرانی‌های گسترده‌ای از تشدید بیشتر درگیری نیز وجود داشت.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی روز یکشنبه گفت که ایران به کشورهای همسایه و متحد اسرائیل، ایالات متحده آمریکا، ۷۲ ساعت قبل از حمله اخطار داده است که این حملات را انجام خواهند داد.

وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرد که قبل از حمله با واشنگتن و تهران صحبت کرده است و به عنوان یک واسطه پیام‌هایی را برای اطمینان از «متناسب بودن» واکنش‌ها منتقل کرده است.

یک منبع دیپلماتیک ترکیه به خبرگزاری رویترز گفت: «ایران گفت این واکنش پاسخی به حمله اسرائیل به سفارتش در دمشق خواهد بود و فراتر از این نخواهد رفت. ما از احتمالات آگاه بودیم. تحولات غافلگیرکننده نبود.»

اما یکی از مقامات ارشد دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، اظهارات امیرعبداللهیان را تکذیب کرد و گفت که واشنگتن از طریق واسطه‌های سوئیسی با ایران تماس داشته است اما ۷۲ ساعت قبل از آن اطلاعی دریافت نکرده است.

این مقام گفت: «این [ادعا] به هیچ عنوان درست نیست. آنها هیچ اطلاعی [به آمریکا] ندادند و هیچ نشانه‌ای هم بروز ندادند که اینها هدف‌ها خواهند بود، پس آنجا را تخلیه کنید.»

این مقام دولت آمریکا به رویترز گفت که تهران تنها پس از شروع حملات به ایالات متحده پیام داد و گفت که حملات «بسیار مخرب» خواهد بود و افزود که ادعای ایران در مورد هشدار گسترده ممکن است تلاشی برای جبران فقدان هرگونه خسارت عمده از حمله باشد.

این مقام آمریکایی گفت: «ما پیامی را از سوی ایرانی‌ها از طریق سوئیس دریافت کردیم که به ما می‌گفت از نظر آنها حمله تمام شده‌ است، در حالی که حمله همچنان ادامه داشت.»

مقامات عراقی، ترکیه و اردن هر کدام گفتند که ایران در مورد حمله هفته گذشته هشدارهای اولیه از جمله برخی جزئیات را به آنها ارائه کرده است.

حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل با هواپیماهای بدون سرنشین، موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک خطر ایجاد تلفات بزرگ و تشدید درگیری را به همراه داشت.

مقامات آمریکایی روز جمعه و شنبه گفتند که انتظار یک حمله قریب الوقوع را داشتند و از ایران خواستند که حمله را انجام ندهد، در حالی که بایدن به صراحت تنها پیامش به تهران این بود: «نکن».

دو منبع عراقی از جمله یک مشاور امنیتی دولت و یک مقام امنیتی دیگر گفتند که ایران حداقل سه روز قبل از وقوع این حمله از کانال‌های دیپلماتیک برای اطلاع‌رسانی به بغداد استفاده کرده است.

زمان دقیق حمله در آن لحظه فاش نشد، اما ساعاتی قبل از حملات به مقامات امنیتی و نظامی عراق اطلاع داده شد تا بغداد بتواند حریم هوایی خود را ببندد و از حوادث مرگبار جلوگیری کند.

این مقام امنیتی عراق گفت: «دولت به وضوح از طریق مقامات ایرانی فهمیده بود که ارتش آمریکا در عراق نیز از قبل از این حمله مطلع بوده است.»

یک مقام ارشد اردنی گفت که ایران روز چهارشنبه نمایندگان عرب را در تهران احضار کرده است تا آنها را از قصد خود برای انجام یک حمله آگاه کند، هرچند زمان آن را مشخص نکرده بود.

این منبع اردنی در پاسخ به این سوال که آیا ایران جزئیاتی در مورد اهداف و نوع تسلیحات مورد استفاده نیز ارائه کرده است، مستقیماً پاسخ نداد، اما اشاره کرد که چنین موضوعاتی هم شامل پیام‌ها بوده است.

یک منبع ایرانی آگاه به این موضوع نیز به خبرگزاری رویترز گفت که ایران از طریق کانال‌های دیپلماتیک شامل قطر، ترکیه و سوئیس به ایالات متحده در مورد روز برنامه‌ریزی شده حمله اطلاع داده و گفته است که به گونه‌ای انجام خواهد شد که از تحریک به واکنش جلوگیری شود.

اینکه تا چه حد می‌توان از تشدید تنش‌ها جلوگیری کرد، مورد سوال است. این مقام آمریکایی گفت، بایدن به اسرائیل گفته است که ایالات متحده به هیچ اقدام تلافی‌جویانه اسرائیل نخواهد پیوست.

بنی گانتز، وزیر اسرائیلی روز یکشنبه گفت، با این حال، اسرائیل پاسخ خود را می‌سنجد و «ایران بهای این اقدام خود را به روش و زمان‌بندی مناسبی توسط ما دریافت خواهد کرد.»

XS
SM
MD
LG