لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۳:۴۵

آمار رسمی روزانه بیش از «هزار مورد» سقط جنین در ایران به رغم محدودیت‌های قانونی


خبرگزاری تسنیم با استناد به آمار رسمی وزارت بهداشت از سقط جنین روزانه بیش از هزار مورد در سال ۱۳۹۶ خبر داده است. این در حالی است که برخی کاربران اصرار حکومت به اجرای سیاست فرزندآوری و دشواری دسترسی به امکانات پیشگیری از بارداری را عاملی موثر بر این رویکرد می‌دانند.

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسدارن ایران در‌ این گزارش اشاره کرده است که از این تعداد تنها حدود ۱۰ مورد «قانونی» است و سقط جنین را «قتل نفس» خوانده است و از جنین‌ها به عنوان «بچه‌ شیعه» نام برده است.

در این گزارش آمده است که سقط جنین‌های «غیرقانونی» توسط ماما یا پزشک در مطب‌های «خصوصی» انجام می‌شود. این گزارش همچنین اشاره کرده است که ۹۳ درصد از سقط‌ها مربوط به جنین‌های «مشروع» است.

قانون مجازات اسلامی در ایران، سقط جنین را جرم تلقی می‌کند و مجازاتی از جمله یک تا سه سال حبس، پرداخت دیه و یا قصاص را برای فرد مرتکب در نظر گرفته است.

در سال‌های اخیر، حکومت ایران رویکرد افزایش جمعیت را در پیش گرفته است و آن را تشویق می‌کند.

فاطمه محمد‌بیگی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، از حامیان طرح افزایش جمعیت و حذف یارانه برای وسایل پیشگیری از بارداری معتقد است شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر»، زنان و مردان را از مادر و پدر شدن «محروم» کرد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، آبان‌ سال ۱۳۹۲ از افزایش جمعیت ایران تا ۱۵۰ میلیون نفر گفت. از آن زمان، سیاست‌ها نیز رفته رفته عوض شد و از تصویب طرح‌هایی در این راستا گرفته تا تغییر محتوای کتاب‌های درسی و نصب تابلوهای تبلیغاتی در سطح شهر، بر ترویج فرزندآوری تمرکز شد.

با آغاز سال ۱۴۰۰، مجلس شورای اسلامی با اجرای آزمایشی قانون موسوم به «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» به مدت هفت سال موافقت کرد که به تأیید شورای نگهبان نیز رسید.

این قانون ۷۳ ماده‌ای، مشوق‌های مالی و شغلی به خانواده‌های دارای فرزند ارائه می‌دهد که بیشتر این مشوق‌های مالی در شرایط اقتصادی کنونی از دید بسیاری کسری از هزینه نگهداری فرزند نیز نمی‌شود.

این قانون در عین حال، امکانات پیشگیری از بارداری و سقط جنین را نیز به مراتب دشوارتر از پیش می‌کند.

تمامی این درحالی است که این روزها خبر پیدا شدن نوزادی با بندناف در سطل زباله‌ای در نازی‌آباد، توجه عموم را بار دیگر به چالش‌های پیشگیری از بارداری برای قشر محروم و موانع متعدد پایان خودخواسته بارداری به ویژه در شرایطی که گرانی هزینه فرزندآوری را به شدت بالا برده است، جلب کرد.

آمار بانک جهانی نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۰، نرخ تولد در ایران به ازای هر زن ۲.۱ بوده است.

آمار سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد هر سال، تقریباً نیمی از تمام ۱۲۱ میلیون بارداری‌، ناخواسته است. از هر ۱۰ حاملگی ناخواسته، ۶ مورد و از هر ۱۰ بارداری به طور کل، ۳ مورد به سقط خودخواسته ختم می‌شود.

سقط جنین زمانی ایمن است که با استفاده از روش توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی، متناسب با مدت بارداری و توسط فردی با مهارت‌های لازم انجام شود.

کارشناسان بهداشتی هشدار می‌دهند که زنانی که بارداری ناخواسته دارند و با موانعی برای سقط جنین با کیفیت روبرو می‌شوند، اغلب به سقط جنین ناایمن متوسل می‌شوند که سلامت و گاه جان‌شان را به خطر می‌اندارد.

حدود ۵ تا ۱۳ درصد از مرگ سالانه مادران به سقط جنین ناایمن مرتبط است.

XS
SM
MD
LG