لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ ایران ۰۳:۲۰

سخنگوی سازمان معلمان ایران: اخیرا نگرانی‌های امنیتی هم به سایر مشکلات فرهنگیان اضافه شده است


عکس آرشیوی از یک تجمع اعتراضی گروهی از معلمان در ایران
عکس آرشیوی از یک تجمع اعتراضی گروهی از معلمان در ایران

سخنگوی سازمان معلمان می‌گوید در دو سال اخیر علاوه بر مشکلات معیشتی و اداری، نگرانی‌های امنیتی نیز به دغدغه‌های معلمان ایران اضافه شده است.

محمد داوری، در گفتگو با وب‌سایت خبری امتداد گفته است: احضار، تهدیدهای قضایی و ایجاد مشکلات امنیتی برای فرهنگیان و معلمان، پس از اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱ در همه مناطق کشور افزایش چشمگیری داشته، که همین امر مشکلات معلمان را چند برابر کرده است.

او همچنین تصریح کرد که ایجاد محدودیت‌های مختلف از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی و ترس امنیتی حاکم بر کلاس درس، باعث افزایش خودسانسوری و مانع از تاثیرگذاری معلمان شده است.

روزنامه هم‌میهن اوایل شهریور ۱۴۰۲ و همزمان با اعتراض شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان به تشدید برخورد اداری، امنیتی و قضایی با فعالان صنفی معلمان، از محرومیت دست‌کم ۸۰ معلم از قانون رتبه‌بندی طی یکسال و تعلیق و بازنشستگی اجباری گروهی دیگر از فرهنگیان خبر داد.

بنا‌بر این گزارش، برخی از معلمان به علت حضور در تجمع‌های اعتراضی در مقابل اداره‌های آموزش و پرورش، فعالیت صنفی در فضای مجازی یا اعتراض به مسمومیت دانش‌آموزان، از رتبه‌بندی حذف و به بازنشستگی پیش از موعد، انفصال از خدمت یا حتی زندان محکوم شدند.

همزمان با برپایی اعتراضات گسترده در ایران در پاییز و زمستان ۱۴۰۱ شمار زیادی از فرهنگیان و دانش‌آموزان نیز با پیوستن به معترضان، مخالفت خود را با حکومت جمهوری اسلامی اعلام کردند.

در پی این همراهی، در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۱ و آغازین ۱۴۰۲، شماری از مدارس عمدتا دخترانه در شهرهای گوناگون هدف حملات مشکوک «شیمیایی» قرار گرفتند که هرگز گزارشی از سوی مقام‌ها و نهادهای جمهوری اسلامی درباره حملات و آمر یا آمران آن به مردم ارائه نشد.

XS
SM
MD
LG