لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ ایران ۰۹:۴۹

فشار بر فعالان فرهنگی در ایران؛ دادگاه انقلاب اهواز سه معلم را احضار کرد


منابع خبری از احضار پیروز نامی، سیامک صادقی چهرازی و علی کروشاتی، معلمان خوزستانی به دادگاه انقلاب اهواز خبر دادند.

کانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان ایران در گزارشی اعلام کرده که این فعالین صنفی معلمان از سال ۱۴۰۰ چندین نوبت با پرونده سازی های اطلاعات سپاه بازداشت شده و هر بار با پرونده جدید قضایی مواجه شده‌اند.

برهمین اساس اعلام شده که با وجود دستور قضایی هنوز وسایل ارتباطی و شخصی آن‌ها که در زمان بازداشت توقیف شده، مسترد نشده است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان همچنین در ۲۷ خرداد سال ۱۴۰۲ از احضار ۱۱ معلم خوزستانی به دادگاه انقلاب اهواز خبر داده بود که این سه نفر نیز در فهرست افراد احضار شده حضور داشتند.

بنابر گزارش‌ها ۱۷ آذرماه سال ۱۴۰۲ شعبه ۲۱ دادگاه تجدید نظر اهواز قرار منع تعقیب پیروز نامی، فعال صنفی معلمان، را صادر کرده بود. این در حالی بود که دادگاه انقلاب اسلامی و دادگاه کیفری اهواز در سه حکم جداگانه، آقای نامی را به مجازات حبس و جزای نقدی محکوم کرده بودند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان گزارش داده بود که این فعال صنفی معلمان در دو نوبت یک‌بار برای ۲۴ روز و بار دیگر برای ۲۱ روز به دست ماموران اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده بود.

این شورا همچنین ۳۰ دی ماه سال گذشته گزارش داده بود که سیامک صادقی‌ چهرازی، فعال صنفی معلمان خوزستان، با دریافت ابلاغیه ای به شعبه ۱۱۳ دادگاه کیفری اهواز احضار شده است.

بر اساس ابلاغیه، این فعال صنفی باید در تاریخ نهم اردیبهشت سال ۱۴۰۳ برای دفاع در خصوص اتهامات «اغوا یا تحریک مردم به جنگ و کشتار با یکدیگر به قصد بر هم زدن امنیت کشور»، «تبلیغ علیه نظام»، «عضویت در دسته یا جمعیت به قصد برهم زدن امنیت کشور»، «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» و «نشر اکاذیب» در شعبه ۱۱۳ دادگاه کیفری دو اهواز حاضر می‌شد که بار دیگر باید ۲۶ فروردین در دادگاه حاضر شود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که علی کروشاتی نیز ۲۸ خردادماه همراه با ۱۰ معلم دیگر با اتهامات «فعالیت تبلیغی علیه نظام و عضویت در گروه‌هایی که هدف آن برهم زدن امنیت کشور است» دادگاهی شده بود.

سال گذشته سازمان اطلاعات سپاه پاسداران استان خوزستان، دو پرونده با اتهام‌های متعدد امنیتی و غیرامنیتی برای ۱۱ تن از معلمان تشکیل داده بود که این یه معلم نیز در این فهرست قرار داشتند.

پرونده سازی برای این افراد در پی همزمانی اعتراض‌های صنفی آنان با اعتراض‌های پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد و مسمومیت‌های سریالی دانش آموزان، انجام شده بود.

XS
SM
MD
LG