لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۱:۵۴

پیشنهاد ظریف برای تشکیل مجمع گفت و گوی منطقه‌ای کشورهای خلیج فارس


وزیر امور خارجه ایران پیشنهاد داد یک مجمع گفت و گوی منطقه‌ای برای رفع تنش‌های منطقه‌ای ایجاد شود.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در مقاله‌ای که در چند روزنامه عرب زبان به چاپ رسید، ضمن تاکید بر اینکه توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی به زیان هیچ کشوری در منطقه نیست و دستاوردی برای کشورهای منطقه محسوب می‌شود، نوشت: « اینک زمان پرداختن به کارهای مهمتری است که در راس آنها جستجوی راهکارهایی است که به ایران و دیگر کشورهای منطقه برای ریشه کنی عوامل بی‌اعتمادی و تنش در منطقه کمک کند. تأسیس یک مجمع گفتگوی منطقه‌ای در منطقه ما و در مرحله بعدی بین کشورهای مسلمان خاورمیانه به منظور تسهیل تعاملات، نیازی اساسی است که می بایست از مدت‌ها قبل به آن پرداخته می‌شد.»

ایران و برخی کشورهای منطقه بر سر مسائلی مانند بحران سوریه، نبرد با داعش، کشمکش قدرت در لبنان و جنگ داخلی یمن اختلاف نظر دارد.

مقاله آقای ظریف در حالی در روزنامه‌های الشروق مصر، السفیر لبنان، الرأی کویت و الشرق قطر منتشر شده است که وزیر خارجه ایالات متحده در سفری به قطر با وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دیدار و گفت و گو کرده است. وزرای خارجه آمریکا و قطر در کنفرانس خبری مشترک خود، دستیابی به توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی را رویداد مثبتی برای صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس دانستند.

وزیر امور خارجه ایران در مقاله خود نوشت که توافق هسته‌ای به یک تنش غیرضروری در منطقه خاتمه داد و پیشنهاد کرد تا با تشکیل یک مجمع گفت و گوی منطقه‌ای، «برای ریشه کنی عوامل بی‌اعتمادی و تنش در منطقه» تلاش شود.

آقای ظریف در ادامه مقاله خود پرداختن به بحران یمن را به عنوان نمونه، نخستین موضوعی دانست که در چنین مجمعی می‌توان به گفت و گو درباره آن پرداخت.

مقاله وزیر امور خارجه ایران پس از بازگشت او از سفر به عراق، کویت و قطر در چند روزنامه عرب زبان به چاپ رسید. همزمان با انتشار این مقاله، معاون وزارت امور خارجه ایران نیز در یک گفت و گوی تلویزیونی برخی اظهارنظرهای وزیر خارجه عربستان را مثبت دانست و نسبت به سازنده بودن اقدامات آینده اظهار امیدواری کرد.

XS
SM
MD
LG