لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۰:۴۰

گزارش صدای آمریکا: عراقی‌ها نگران حملات تلافی‌جویانه اسرائیل هستند


با حمله حکومت ایران به اسرائیل «جنگ سایه» در منطقه به یک درگیری مستقیم تبدیل شد. مردم در داخل عراق می‌گویند که مدت‌ها است در خط آتش بوده‌اند و اگر درگیری به همین منوال ادامه پیدا کند، آنها هم آسیب خواهند دید.

بسیاری از رهبران عراق و کشورهای دیگر منطقه با غرب، به ویژه با ایالات متحده که چندین پایگاه نظامی بزرگ در عراق دارد،‌ اتحاد عمیق و روابط ویژه‌ای دارند.

اما در مقابل، ائتلاف‌هایی هستند که چه مستقیماً یا از طریق شبه‌نظامیان نیابتی حکومت ایران دهه‌ها جنگ، ناامنی و فقر گسترده به بار آورده‌اند، به ویژه برای مردم عراق که در صورت حملات تلافی‌جویانه اسرائیل آسیب‌پذیر هستند.

به گفته تحلیلگران، حکومت ایران نیز در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای منفور شده است و درگیری‌های بیشتر خطر یک بحران اقتصادی عمیق‌تر و شاید تشدید تحریم‌ها را به همراه خواهد داشت که تلاش‌ها برای بهبود اقتصادی را بی‌ثمر می‌کند.

طنزی با این مضمون در میان مردم عراق شنیده می‌شود که «ایران و غرب آن قدر می‌جنگند تا هیچ عراقی زنده نماند.»

عراقی‌ها که به معنای واقعی کلمه در خط آتش بین حکومت ایران و اسرائیل هستند، شاهد سقوط قطعاتی از موشک‌ها و پهپادها بر روی خاک کشورشان بودند.

ابراهیم، مرد ۲۹ ساله ایرانی در اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق، معلم انگلیسی است که ده سال پیش ایران را ترک کرد.

ابراهیم با شرکت در راهپیمایی‌های ضدغربی و شنیدن فراخوان‌هایی برای نابودی اسرائیل بزرگ شد. اما معتقد است که بسیاری از مردم ایران، به‌رغم همدردی گسترده با غیرنظامیان غزه، با این فراخوان مخالفند.

ابراهیم می‌گوید نگرانی از تشدید تنش وجود دارد به ویژه این که ایران متحمل دهه‌ها آشفتگی اقتصادی بوده که میلیون‌ها نفر را زیر خط فقر برده است.

ابراهیم گفت: «من فکر نمی‌کنم جمهوری اسلامی در هیچ مقطعی بتواند وارد این جنگ شود یا استطاعت آن را داشته باشد.»

او می‌گوید که مردم ایران احساس نمی‌کنند «این جنگ، جنگ آنها است.»

مازن محمد، پدر دو فرزند و مسئول روابط عمومی یک سازمان حقوق زنان در بغداد، نیز گفت: «بسیاری از مردم احساس ناامنی می‌کنند و خطر جان‌شان را تهدید می‌کند. به خصوص این که عراق یکی از بال‌های ایران محسوب می شود.»

ژینا ۳۲ ساله هم که در اعتراضات به کشتن مهسا امینی در اثر تیراندازی جراحت برداشت و دو سال قبل از ایران گریخت،‌ می‌گوید هرگونه اقدام بین المللی، از جمله حملات که باعث تضعیف حکومت ایران شود، نعمتی برای حقوق بشر در ایران است.

ژینا که در عراق زندگی می‌کند هم مانند مردم عراق نگران است که غیرنظامیان در نهایت قربانی جنگ می‌شوند.

XS
SM
MD
LG