لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۲:۳۲

گروه «جهاد اسلامی» به مذاکرات قاهره پیوست؛ تلفات فلسطینی‌ها افزایش یافت


جنگ در غزه
جنگ در غزه

مقامات بهداشتی غزه، که زیر کنترل حماس است، روز یکشنبه اعلام کردند در ۲۴ ساعت گذشته دست‌کم ۱۶۶ فلسطینی در غزه کشته و ۳۸۵ نفر دیگر زخمی شدند.

آنها تعداد فلسطینی‌های کشته شده را ۲۰ هزار و ۴۲۴ نفر و تعداد زخمی‌ها را ۵۴ هزار و ۳۶ نفر اعلام کردند. تقریبا تمامی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از ساکنان غزه بر اثر جنگ جاری، که با حمله حماس و جهاد اسلامی در ۱۵ مهر آغاز شد، آواره شده‌اند.

اسرائیل ضمن ابراز تاسف از کشته شده غیرنظامیان در غزه می‌گوید حماس با پنهان شدن پشت غیرنظامیان و استفاده از آنها به عنوان سپر انسانی، باعث کشته شدن آنها می‌شود.

در همین حال، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائيل روز یکشنبه و پس از یکی از مرگبارترین روزهای ارتش اسرائيل در جنگ زمینی در غزه تاکید کرد که به جنگ با گروه‌های تروریستی فلسطینی در عمق غزه ادامه خواهد داد.

پیوستن جهاد اسلامی به مذاکرات قاهره

در همین حال گروه ستیزه‌جوی «جهاد اسلامی فلسطین» نیز به مذاکرات قاهره برای رسیدن به توافق برای یک توقف دیگر در جنگ پیوست. این گروه نیز مانند حماس مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش رویترز، ورود هیئتی از جهاد اسلامی به قاهره به ریاست زیاد نخاله، رهبر تبعیدی این گروه، پس از آن صورت می‌گیرد که در روزهای اخیر اسماعیل هنیه رهبر حماس در مذاکراتی در پایتخت مصر شرکت کرد.

جهاد اسلامی که کوچکتر از حماس است، در حمله ۱۵ مهر به اسرائيل شرکت داشت و در غزه نیز گروگان‌هایی را نگه داشته است.

گروه‌های تروریستی فلسطینی گفته‌اند در مورد آزادی گروگان‌ها تا زمانی که اسرائیل به جنگ خود در غزه پایان ندهد، صحبت نمی‌کنند. اما اسرائیلی‌ها می‌گویند که می‌خواهد تنها در مورد توقف موقت درگیری صحبت کنند.

گمان می‌رود حماس و جهاد اسلامی بیش از ۱۰۰ گروگان، از حدود ۲۴۰ گروگانی که در ۱۵ مهر در اسرائیل به اسارت گرفتند، در دست دارند. آنها در آن حمله حدود ۱۲۰۰ نفر را نیز که بیشتر غیرنظامی بودند، کشتند.

ارتش اسرائیل روز یکشنبه اعلام کرد ۱۰ تن از سربازانش در روز شنبه کشته شده‌اند. روز جمعه نیز ۵ سرباز اسرائيلی کشته شدند. این دو روز بدترین تلفات از اوایل ماه نوامبر تاکنون است.

XS
SM
MD
LG