لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۲:۳۱

اسرائیل یک «هدف هوایی مشکوک» را در شمال این کشور سرنگون کرد


ارتش اسرائیل در مرز لبنان.
ارتش اسرائیل در مرز لبنان.

ارتش اسرائیل روز جمعه ۲۰ بهمن اعلام کرد در میانه تشدید تنش در مرز با لبنان یک «هدف هوایی مشکوک» را در نزدیکی شهر بندری شمالی حیفا سرنگون کرده است.

به گفته سخنگوی ارتش اسرائیل این هدف نتوانست هیچ خسارت یا تلفاتی ایجاد کند.

بنادر دریایی حیفا و اشدود گذرگاه‌های مهمی برای تجارت اسرائیل هستند.

به گزارش رویترز، در حالی که مقامات اسرائیل گفته‌اند بنادر این کشور با سیستم‌های دفاع هوایی محافظت می‌شوند، نگرانی‌ در مورد تأثیر هر گونه تنش بزرگ با حزب‌الله بر حیفا وجود دارد.

این سخنگو درباره این که هدف یا منبع آن شناسایی شده است اظهار نظر نکرد اما گفت: «نمی توانم دقیقاً تأیید کنم که چقدر به بندر نزدیک شده است، اما این واقعیت که طبق پروتکل، آژیرهای خطر به صدا در نیامدند به این معنی است که فاصله آن نزدیک نبوده است.»

رویترز به نقل از یک منبع نیروی دریایی ارتش اسرائیل گفت که این هدف در آب‌های حیفا در فاصله ۲۵ مایل دریایی از ساحل رهگیری شده است.

بنا به این گزارش، یک منبع امنیتی لبنانی گفت دو پهپاد تجسسی غیرمسلح بر فراز خاک اسرائیل پرتاب شده بودند. حزب‌الله لبنان اعلام کرد که «سیستم‌های جاسوسی» را در شمال اسرائیل هدف قرار داده است، اما نگفت از چه سلاح‌هایی استفاده شده است

اسرائیل و حزب‌الله لبنان، که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است، در ۱۷ سال اخیر درگیر مرگبارترین حملات فرامرزی بوده‌اند که به دنبال حمله ۱۵ مهر شبه‌نظامیان حماس مورد حمایت حکومت ایران دور جدیدی از آن آغاز شده است.

اسرائیل با تخلیه ده‌ها هزار نفر از ساکنان مناطق نزدیک مرز لبنان، هشدار داده که اگر حزب‌الله حملات فرامرزی را متوقف نکند، درگیری‌ها در امتداد مرز تشدید خواهد کرد.

سرلشکر تومر بار، فرمانده نیروی هوایی اسرائیل روز پنجشنبه ۱۹ بهمن‌ماه با اشاره به احتمال وقوع جنگ با لبنان، گفت در این صورت اسرائیل صدها مکان را به طور همزمان، هدف قرار می‌دهد به طوری که اصطلاح حمله برای توضیح آنچه رخ خواهد داد، کافی نیست.

او با بیان اینکه اکنون دهها هواپیمای اسرائیلی بر فراز لبنان به پرواز درآمده‌اند افزود: «دهها هواپیما می‌توانند ظرف چند دقیقه پس از دریافت دستور، به صدها فروند افزایش پیدا کنند و تمام ماموریت‌ها را به انجام برسانند.»

اسرائیل گفته است در صورت ورود حزب‌الله لبنان به جنگ اسرائیل با حماس، «پاسخ دردناکی» به این گروه خواهد داد و تمام کشور لبنان درگیر جنگ خواهد شد.

XS
SM
MD
LG