لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۲:۳۴

تشدید حملات اسرائیل در جنوب غزه؛ دیدار نصرالله با سران حماس و جهاد اسلامی


در شرایطی که ارتش اسرائیل بمباران جنوب غزه را تشدید کرده است و درخواست‌های بین‌المللی برای توقف درگیری‌ها به منظور ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه و جلوگیری از تلفات بیشتر ادامه دارد، گزارش‌ها حاکی از دیدار سران گروه‌های شبه نظامی لبنانی و فلسطینی مورد حمایت جمهوری اسلامی است.

ایالات متحده خواهان توقف‌های موقت حملات برای اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه شده است. این در حالی است که مقامات بهداشتی می‌گویند ده‌ها نفر دیگر در جنوب غزه کشته شده‌اند.

یکی از حملات اسرائیل منجر به تخریب چندین ساختمان آپارتمانی در خان یونس شد. به گزارش رویترز بسیاری از فلسطینی‌ها از دستور تخلیه اسرائیل و حرکت به سمت جنوب تبعیت کرده‌ بودند و حالا زیر بمباران قرار گرفته‌اند.

اما ارتش اسرائیل می‌گوید حماس خود را میان غیرنظامیان‌ جا کرده است.

اسرائیل گفت حملات ۲۴ ساعته گذشته‌اش به غزه، شماری از عوامل حماس از جمله «رئیس گردان شاخه نظامی حماس در خان یونس»‌ را کشت.

آمریکا، اتحادیه اروپا، و ژاپن گروه شبه‌نظامی حماس را که تحت حمایت جمهوری اسلامی قرار دارد، به عنوان یک گروه تروریستی شناسایی کرده‌اند.

ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرد که در واکنش به موشک‌های شلیک شده از سمت سوریه، زیرساخت‌های نظامی آن کشور را مورد حمله قرار داده، و این امر به نگرانی‌ها بابت گسترش درگیری‌ها در منطقه دامن زده است.

خبرگزاری دولتی سوریه اعلام کرد که در حمله اسرائیل در نزدیکی شهر درعا در جنوب غربی سوریه، هشت سرباز کشته و هفت نفر زخمی شدند.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که پرتاب دو راکت از سوریه را که شامگاه سه‌شنبه دوم آبان به مناطق غیر مسکونی برخورد کرده بودند، شناسایی کرده بود. شلیک این راکت‌ها باعث شده بود تا آژیرهای حمله هوایی در بلندی‌های جولان به صدا درآید.

اسرائیل در روزهای اخیر با حزب‌الله لبنان و شبه‌نظامیان در سوریه درگیری‌هایی داشته است.

دانیال هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، در این باره گفته است که نیروهای اسرائیلی پنج جوخه در لبنان را که در حال آماده‌سازی حملات موشکی ضد زرهی یا پرتاب موشک بودند، هدف قرار دادند.

حزب‌الله لبنان که از سوی جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌شود اعلام کرد که با کشته شدن چهار تن دیگر از نیروهایش، تعداد کشته‌‌شدگان این گروه از آغاز درگیری‌های اخیر به ۴۲ نفر افزایش یافته است.

جمهوری اسلامی ایران از گروه‌های مسلح در سوریه، لبنان، و همچنین حماس حمایت می‌کند و به اسرائیل هشدار داده است که حمله به غزه را متوقف کند.

گروه‌های شبه نظامی تحت پشتیبانی مالی و نظامی جمهوری اسلامی ایران‌ در حمایت از حماس در غزه اقدام به پرتاب راکت و موشک به سوی اسرائیل کرده‌اند.

این حملات با واکنش ارتش اسرائیل مواجه شده است و مقام‌های این کشور نسبت به واکنش شدیدتر هشدار داده‌اند.

از سوی دیگر، حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، با صالح العاروری، رئیس دفتر سیاسی حماس، و زیاد نخاله، دبیرکل جهاد اسلامی، دیدار کرده‌اند. زمان و مکان این دیدار مشخص نشده است.

بر اساس بیانیه حزب‌الله، آنها در این دیدار، در مورد اقداماتی که ائتلاف آنها باید برای «دستیابی به یک پیروزی واقعی» انجام دهد گفت‌و‌گو کردند.

XS
SM
MD
LG