لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۲:۱۹

اسرائیل به کشورهای عربی گفته که پاسخش به حمله حکومت ایران آنها را به خطر نمی‌اندازد


رادیو کان اسرائیل گزارش می‌دهد که این کشور به کشورهای عربی منطقه اطمینان داده است که پاسخش به حمله حکومت ایران آنها را در معرض خطر قرار نمی‌دهد. این موضوع در واکنش به نگرانی‌های چندین کشور مبنی بر اینکه در صورت حمله تلافی جویانه اسرائیل آنها توسط تهران مورد پرسش قرار خواهند گرفت بیان شده است.

بر اساس این گزارش، اسرائیل به کشورهای همپیمان مانند اردن، مصر و کشورهای حاشیه خلیج فارس اطلاع داده است که پاسخش در صورت وقوع، به گونه‌ای انجام خواهد شد که حکومت ایران نتواند آنها را در انتقام‌گیری دخالت دهد.

این اطمینان‌بخشی گزارش شده از سوی اسرائیل به کشورهای همسایه‌اش پس از آن صورت می‌گیرد که فرماندهان ارشد حکومت ایران روز یکشنبه هشدار دادند که اسرائیل و متحدانش در صورت تلافی با حمله بزرگ‌تری مواجه خواهند شد.

به ویژه، اظهارات تهران پس از هشدار رسانه رسمی ایران مبنی بر اینکه اردن در صورت همکاری با اسرائیل در رویارویی با ایران، هدف بعدی خواهد بود، در اردن نگرانی ایجاد کرده است.

این در حالی که یک منبع به شبکه ان‌بی‌سی گفت که پس از جلسه دوشنبه کابینه جنگ این کشور پاسخ اسرائیل به حمله تلافی‌جویانه حکومت ایران ممکن است «قریب الوقوع» باشد.

پیش از آن یک گزارش بدون منبع کانال ۱۲ اسرائیل در روز دوشنبه مدعی شد که کابینه جنگی اسرائیل تصمیم گرفته است که «به طور واضح و نیرومندانه» علیه ایران پاسخ دهد و این پیام را ارسال کند که اسرائیل «اجازه نخواهد داد حمله‌ای به این بزرگی علیه خود بدون واکنش باقی بماند.»

در همین زمینه لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، روز دوشنبه با همتای اسرائیلی خود گفت‌وگو کرد و بر هدف استراتژیک ثبات منطقه‌ای تاکید کرد.

در بیانیه وزارت دفاع آمریکا در این مورد آمده است: آستین و یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل درباره پیامدهای حمله بی‌سابقه ایران به اسرائیل در آخر هفته گفتگو کردند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین بر حمایت «پایدار» آمریکا از دفاع اسرائیل تاکید کرد.

XS
SM
MD
LG