لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۳:۴۰

راستی آزمایی؛ ادعای علی خامنه‌ای مبنی بر «دعوت رئیس جمهور آمریکا به تحریم انتخابات در ایران» کذب است


پالی‌گراف، پروژه راستی‌آزمایی صدای آمریکا با بررسی یکی از سخنرانی‌های رهبر جمهوری اسلامی اعلام کرد ادعای علی خامنه‌ای که آمریکا را مسئول کاهش رضایت عمومی از رژیم ایران می‌داند، دروغ است.

ه گزارش پالی‌گراف، خامنه‌ای که حسابهای مربوط به او در سرویسهای متا شامل اینستاگرام و فیس‌بوک به تازگی مسدود شده است چندی قبل با استفاده از رسانه اجتماعی «ایکس» در پستی با طرح این ادعا که «آمریکا در تلاش برای برهم زدن انتخابات در ایران است» افزود:«رئیس جمهور آمریکا روزی ملت ایران را به تحریم انتخابات دعوت کرد اما مردم در مخالفت با او با شور و اشتیاق بیشتری شرکت کردند و بعد از آن دیگر مستقیماً این حرف را نگفتند، اما همچنان با روشهای مختلف سعی می‌کنند مردم را از انتخابات دور کنند.»

راستی‌آزمایی صدای آمریکا توسط وب‌سایت پالی‌گراف نشان می‌دهد که هیچ مدرکی مبنی بر تلاش آمریکا برای «دور کردن مردم از انتخابات» در ایران وجود ندارد و این سخن که «یک بار رئیس جمهوری آمریکا از ملت ایران خواسته است که انتخابات را تحریم کنند» مبنای صحیحی ندارد و بیشتر «تئوری توطئه» از سوی خامنه‌ای و اطلاعات نادرست قبل از انتخابات است.

آرش عزیزی، مورخ و مدرس ارشد دانشگاه کلمسون، درباره ادعای خامنه‌ای مبنی بر تلاش آمریکا برای دور کردن مردم ایران از انتخابات، گفت: «اصلی‌ترین چیزی که به دور کردن مردم از انتخابات در ایران کمک کرده، این واقعیت است که هزاران نامزد، حتی نماینده‌های فعلی و سابق و جناح‌های سیاسی خود جمهوری اسلامی، برای نامزدی رد صلاحیت شده‌اند.»

عزیزی در مورد ادعای خامنه‌ای مبنی بر این که زمانی رئیس‌جمهور آمریکا از ملت ایران خواسته تا انتخابات را تحریم کند هم گفت: «من نمی‌دانم که او چه رئیس جمهور خاصی را در ذهن دارد. من نمی‌توانم چنین چیزی را به خاطر بیاورم. خامنه‌ای مدتهاست سعی می‌کند تا روایتی را ایجاد کند که بر‌اساس آن آمریکا و سایر قدرتهای غربی را دشمن ایران و پیشرفت آن معرفی کند، روایت بی‌اساسی که کمتر کسی در ایران دیگر آن را جدی می‌گیرد.»

نظرسنجی تازه موسسه «گمان» با عنوان «نگرش ایرانیان به انتخابات ۱۴۰۲» نشان می‌دهد که ۷۷ درصد مردم در انتخابات اسفند ماه در جمهوری اسلامی شرکت نخواهند کرد.

براساس اعلام این موسسه این نظرسنجی در بازه زمانی ۱۱ تا ۱۸ بهمن انجام گرفته و تنها حدود ۱۵ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی قصد شرکت در انتخابات را داشتند ضمن آنکه حدود ۳۸ درصد جامعه حتی از زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در ماه اسفند هم اطلاع نداشتند.

بخشی از این نظرسنجی پاسخ به پرسش «جمهوری اسلامی: آری یا نه؟» در یک رفراندم آزاد بوده که حدود ۷۵ درصد پاسخ‌دهندگان «نه به جمهوری اسلامی» را انتخاب کردند.

XS
SM
MD
LG