لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۸:۲۰

همسر منوچهر بختیاری می‌گوید جان این زندانی دادخواه «در خطر» است


منوچهر بختیاری
منوچهر بختیاری

همسر منوچهر بختیاری، پدر دادخواه پویا بختیاری که دوران محکومیتش را در زندان چوبین‌در قزوین می‌گذراند، با شرح جزئیاتی از مکالمه‌ تلفنی این زندانی سیاسی با فرزند خردسالش تأکید کرد که جان این زندانی دادخواه در خطر است و «رژیم» تلاش دارد در سکوت او را از بین ببرد.

بر اساس فایل صوتی این مکالمه که سارا عباسی همسر منوچهر بختیاری روز یک‌شنبه ۱۹ فروردین در اینستاگرام منتشر کرده، سورن، فرزند خردسال این زندانی دادخواه، از تماس تلفنی با پدرش که مدام می‌گوید «این جا زندان است و تماس گیرنده زندانی»، متوجه شده که پدرش در زندان به سر می‌برد.

سارا عباسی نوشته است: «مکالمه بین سورن عزیزم و بابای عزیزش، سراسر دلتنگی و بی‌تابی فرزندمان را نشان می‌دهد.»

به گفته او، فرزند منوچهر بختیاری پس از دیدار با این زندانی سیاسی در روز بیست و یکم اسفند، «دچار افسردگی» و «بی‌تابی» شده؛ همسر منوچهر بختیاری افزوده است: «گناه فرزندم چیست که این همه تنهایی و رنج را باید تحمل کند؟»

او با این توضیح که فرزندش از پیام ضبط شده مقامات زندان که در میان مکالمات زندانیان به طور معمول پخش می‌شود و می‌گوید «این جا زندان است و تماس‌گیرنده زندانی»، متوجه شده که پدرش در زندان به سر می‌برد، تأکید کرده که پخش این پیام موجب می‌شود که «بیشتر شکنجه روحی» متحمل شوند.

سارا عباسی همچنین گفته که پدر دادخواه پویا بختیاری «حدود دو سال است که به‌شدت بیمار است و نیاز فوری به جراحی فتق و پروستات دارد» و «جان منوچهر بختیاری در خطر است» اما «رژیم در سکوت کامل و به خاطر بیماری» او، «سعی در از بین بردن» این زندانی سیاسی دارد و از مردم خواسته که «صدای او» باشند که «صدای ملت مظلوم ایران بوده و است.»

همسر منوچهر بختیاری با بیان این که اگر برای او «اتفاقی بیافتد، رژیم باید پاسخگو باشد»، خطاب به مقامات جمهوری اسلامی گفته «شرم بر شما و حکومتتان که بر پایه ظلم و بی‌عدالتی است» و اضافه کرده است: «رژیم با بی‌رحمی تمام پویا را به خاطر اعتراض به گران شدن سه برابری بنزین کشت و پدرش را به خاطر این که دادخواه پویا بود، سال‌ها است حبس کرده و سورن عزیزم را از مهر و آغوش پدرش محروم کرد.»

والدین دادخواه پویا بختیاری، معترض کشته شده در سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ در زندان‌هایی دور از محل زندگی‌شان زندانی هستند؛ منوچهر بختیاری در زندان چوبین‌در قزوین و ناهید شیرپیشه در زندان زنجان به سر می‌برد.

پدر دادخواه پویا بختیاری که به واسطه دادخواهی پیش از این نیز بازداشت شده بود، آخرین بار نهم اردیبهشت ۱۴۰۰ به دست مأموران اطلاعاتی با خشونت در خانه‌اش بازداشت شد و دادگاه انقلاب اسلامی او را به «سه سال و شش ماه حبس، دو سال و شش ماه تبعید، و دو سال ممنوعیت خروج از کشور» محکوم کرد.

منوچهر بختیاری که پس از اتمام بازجویی به ندامتگاه مرکزی کرج انتقال یافته بود، در تابستان ۱۴۰۱ به زندان چوبین‌در قزوین برده شد و از آن زمان در آن جا نگهداری می‌شود.

این زندانی سیاسی در پرونده‌ای دیگر که حین بازداشت برای او باز شده بود، در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی کرج به ریاست موسی آصف‌الحسینی به صورت ویدئو کنفرانس محاکمه شد و به ۱۸ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد.

در این حال، مقامات قضایی جمهوری اسلامی با پرونده‌سازی مجدد برای منوچهر بختیاری برای سومین بار در حین گذران دوران محکومیتش در زندان، این زندانی دادخواه را به صورت آنلاین احضار کردند.

نهادهای حقوق بشری بارها اقدام مراجع اطلاعاتی و قضایی جمهوری اسلامی در اعمال فشار بر دادخواهان و خانواده‌های جان‌باختگان اعتراضات سراسری را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

پیش از این صبا، خواهر منوچهر بختیاری، در واکنش به پرونده‌سازی برای این زندانی دادخواه و صدور حکم ۱۸ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق، به صدای آمریکا گفته که او جز دادخواهی فرزندش و آب و خاک ایران کاری نکرده و «جنگ ما ملت» با جمهوری اسلامی بدون ترس از زندان ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG