لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۱۰:۱۷

مرگ «مشکوک» عضو افتخاری سابق پلیس در آبدانان پس از تهدید؛ مقامات: «سکته» کرد


منصوره سگوند
منصوره سگوند

در پی انتشار گزارش‌ها درباره «مرگ مشکوک» منصوره سگوند، دانشجوی حقوق در آبدانان که گفته بود عضو افتخاری نیروی انتظامی بوده و پس از کناره‌گیری از آن به مرگ تهدید شده است، مقامات جمهوری اسلامی با تکذیب عضویت او، علت مرگش را «ایست قلبی» اعلام کردند.

بنا بر نوشته‌ها و تصاویر منتشر شده در حساب اینستاگرامی منتسب به منصوره سگوند، این دانشجوی اهل لرستان، در خرم‌آباد به عنوان پلیس افتخاری با نیروی انتظامی همکاری می‌کرده، اما پس از سرکوب اعتراضات، از آن کناره‌گیری کرده بود.

محمدباقر احمدی چگنی، فرماندار خرم‌آباد، روز دوشنبه ۱۵ خرداد گفت که منصوره سگوند «از کارکنان نیروی انتظامی نبوده» و در عین حال گفت که او «در یک مقطع کوتاه به عنوان همیار پلیس همکاری داشته است.»

«صید نور علیمرادی»، رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز تأیید کرده که منصوره سگوند «شامگاه یک‌شنبه» جان باخته، اما علت مرگ او را «ایست قلبی و تنفسی» اعلام کرده است.

بنا بر اعلام اورژانس شهر آبدانان و بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) این شهر از توابع استان ایلام روز گذشته دانشجوی دختر لرستانی به دلیل ایست قلبی جان خود را از دست داد.

اورژانس بیمارستان رسول اکرم آبدانان توسط واحد فوریت‌های پزشکی منتقل شد» اما «بیمار فاقد هر گونه علائم حیاتی بود.»

در اظهارات مقامات به تهدید مرگ که خانم سگوند از آن سخن گفته بود، اشاره‌ای نشده است.

اظهارات این مقامات در حالی است که منصوره سگوند در روزهای گذشته در صفحه اینستاگرام خود گفته بود، به مرگ تهدید شده است. او نوشته بود: «ما را از مرگ می‌ترسانند، انگار ما زنده‌ایم ... تا ابد و یک روز جانم فدای وطن. پاینده ایران.»

استوری اینستاگرام منصوره سگوند
استوری اینستاگرام منصوره سگوند

همچنین به گزارش سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو»، منصوره سگوند در نامه‌ای که پیش از مرگ به یکی از دوستانش داده، گفته بود: «فعلا خودم را جایی پنهان کرده‌ام، اما دیر یا زود پیدایم می‌کنند. اگر بلایی سرم آمد، می‌خواهم همه بدانند که خودکشی نکرده‌ام.»

او همچنین پیشتر اعلام کرده بود که مأمور افتخاری نیروی انتظامی بوده و «جنایت را به چشم خود دیده» و سپس از همکاری این نهاد حکومتی کناره‌گیری کرده است. او تأکید کرده بود که «ظلم پایدار نیست» و «این انقلاب نزدیک‌تر از آن چیزی که فکرش را بکنید رخ خواهد داد.»

استوری اینستاگرام منصوره سگوند
استوری اینستاگرام منصوره سگوند

این دانشجوی حقوق همچنین اعلام کرده بود که «برای گذر از حکومت دیکتاتوری و بچه‌کش» به شاهزاده رضا پهلوی وکالت می‌دهد.

استوری اینستاگرام منصوره سگوند
استوری اینستاگرام منصوره سگوند

منصوره سگوند هم‌زمان با خداحافظی وریا غفوری از فوتبال نیز نوشته بود: «شرافت و انسانیت همیشه باقی خواهد مانند. یک جوری زندگی کنیم که اسممان با جسممان خاک نشود.»

او همچنین با انتشار تصاویری بر مزار چند تن از معترضان کشته‌شده، از اعتراضات سراسری حمایت کرده بود.

استوری اینستاگرام منصوره سگوند
استوری اینستاگرام منصوره سگوند

استوری اینستاگرام منصوره سگوند
استوری اینستاگرام منصوره سگوند


در روزهای گذشته، کامیار مهین‌سا، پلیس ایرانی‌تبار ساکن کانادا بر اساس ارتباطاتش با مأموران پلیس در ایران به بخش فارسی صدای آمریکا گفته که ریزش و نافرمانی مدنی در میان نیروی انتظامی زیاد است.


جان باختن منصوره سگوند نخستین مورد از مرگ‌های مشکوک معترضان در ماه‌های گذشته نیست و موارد متعددی مرگ مشکوک گزارش شده که مقامات آنها را به «خودکشی»، «سقوط از بلندی»، «ترس»، «ایست قلبی»، «بیماری زمینه‌ای»، و «مصرف دارو» نسبت داده‌اند.

منابع: اخبار ایرنا و مهر، اینستاگرام منصوره سگوند، و گزارش‌های پیشین صدای آمریکا

XS
SM
MD
LG