لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۲۳:۵۵

نتانیاهو با حضور روسای «موساد» و «شین‌بت» در مذاکرات قطر و مصر موافقت کرد


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، با حضور روسای شین‌بت (سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل) و موساد (سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل) در مذاکرات آزادی گروگان‌ها در مصر و قطر موافقت کرد.

این تصمیم نتانیاهو پس از عدم موافقت حماس با سازش‌های پیشنهادی توسط اسرائیل، قطر، مصر، و ایالات متحده آمریکا در مذاکرات روزهای گذشته در دوحه گرفته شده است.

طبق بیانیه، نتانیاهو درباره مذاکرات برای آزادی گروگان‌ها با دیوید بارنیا، رئیس موساد، و رونن بار، رئیس شین‌بت، صحبت کرده و اجازه داده هیئت‌های آنها در روزهای آتی عازم دوحه و قاهره شوند.

قرار است رئیس شین‌بت عازم قاهره و رئیس موساد عازم قطر شوند.

به‌رغم بازگشت دیوید بارنیا از مذاکرات قطر طی روزهای گذشته، هنوز یک هیئت موساد در دوحه باقی مانده است.

موساد، سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل است که فعالیت‌های آن بر خنثی‌سازی اقدامات برون‌مرزی علیه اسرائیل متمرکز است.

شین‌بت، به عنوان یکی دیگر از سازمان‌های سه‌گانه جامعه اطلاعاتی اسرائیل، سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل است و فعالیت‌های آن بر مرزهای داخلی اسرائیل و همچنین سرزمین‌های فلسطینی متمرکز است.

پس از حمله تروریستی ۱۵ مهر حماس به اسرائیل که منجر به کشته‌شدن ۱۲۰۰ تن و گروگان گرفته شدن بیش از ۲۵۰ تن دیگر شد، اسرائیل تهاجم به غزه را با هدف نابودی این گروه اسلام گرای تحت حمایت جمهوری اسلامی آغاز کرد.

تاکنون ١١٢ گروگان ربوده‌شده توسط ستیزه‌جویان فلسطینی به اسرائیل بازگشته‌اند و دولت اسرائیل بر این باور است که هنوز بیش از ۱۰۰ گروگان دیگر از آنها زنده هستند.

ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، اتحادیه اروپا، ژاپن، اسرائیل، و شمار دیگری از کشورها حماس را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده‌‌اند.

XS
SM
MD
LG