لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ ایران ۰۸:۳۴

مستند «بدون زنان» بخش فارسی صدای آمریکا صاحب نشان برنز «جشنواره فیلم و تلویزیون نیویورک» شد


مستند «بدون زنان»
مستند «بدون زنان»

جشنواره فیلم و تلویزیون نیویورک دقایقی پیش از برندگان جوایز ۲۰۲۲ خود رونمایی کرد و مستند «بدون زنان» بخش فارسی صدای آمریکا را به عنوان یکی از آثار برگزیده خود انتخاب کرد.

هم‌ زمان با برگزاری مراسم سالانه «جشنواره‌های نیویورک» با عنوان «ضیافت قصه‌گویان» که در این دوره نیز بصورت مجازی ترتیب یافت، جوایز هیأت داوران به برترین‌های صنعت فیلم و تلویزیون اهدا شد.

فیلم مستند «بدون زنان» ساخته بخش فارسی صدای آمریکا که در دو بخش «حقوق بشر» و «سیاست» به فهرست نهایی رسیده بود، در شاخه «سیاست» صاحب نشان برنز جشنواره فیلم و تلویزیون نیویورک شد.

این مستند که توسط حجت توکلی نوشته، کارگردانی، و تدوین شده است، خردادماه گذشته از بخش فارسی صدای آمریکا پخش شد.

او درباره انگیزه‌ خود از ساخت این فیلم مستند می‌گوید: «انگیزه من برای ساخت مستندی در حوزه فعالیت‌ها و مبارزات زنان در ایران منحصر به این مستند «بدون زنان» نیست! تقریبا از زمانی که کارم را در بخش فارسی صدای امریکا آغاز کردم، محدودیت‌های این بخش بزرگ جامعه، در کنار تمام مسائل اجتماعی دیگر مورد توجه‌‌ام بوده است.»

او با اشاره به اینکه بیش از نیمی از جمعیت یک کشور (زنان) حتی از ساده‌ترین و پیش‌پا افتاده‌ترین امکانات و حقوقی که برای دیگر افرادجامعه وجود دارد هم محروم‌اند می‌گوید که «زنان ایرانی در چهل و سه سال گذشته از یک سو تحت زن‌ستیزی سیستماتیکِ حاکمیت، و از سوی دیگر زیر فشار جامعه مردسالار ایران استخوان می‌سایند، همواره موضوعی بود که با حساسیت دنبال کرده‌ام و خوشحالم که امروز با مستند «بدون زنان» سهمی اندک در انعکاس صدای زنان ایران داشته‌ام.»

حجت توکلی
حجت توکلی

حجت توکلی در ادامه درباره چگونگی ساخت این اثر افزود :«مستند بدون زنان را به مناسبت سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران و در ماه‌های آغازین شیوع بیماری کرونا در دوره دورکاری ساختم و بی شک ساخت این مستند بدون همراهی، برنامه ریزی و پشتیبانی فنی بخش فارسی صدای آمریکا میسر نبود.»

توکلی درباره تولید این مستند ضمن اشاره به گفتگوهایش با تحلیل‌گران، و فعالان سیاسی و مدنی می‌افزاید که تلاش کرده‌است تا از خلال «این گفت‌وگوها و روایتِ تاریخی؛ بُرشی از فرآیندِ حذف زنان از عرصه سیاست و تصمیم‌سازی در تاریخ معاصر ایران» را به تصویر بکشد.

جشنواره فیلم و تلویزیون نیویورک جوایز خود را در چهارده بخش و در شاخه‌های متنوع خبری، هنری، ورزشی، سرگرمی، آموزشی، و غیره به آثار و محصولات برتر اهدا می‌کند.

امسال دو برنامه بخش فارسی صدای آمریکا با عنوان «بحران محیط زیستی در ایران» و «رپ ایرانی : ریتم خشم» نیز به فهرست نهایی «بهترین پوشش خبری یک رویداد در جریان» راه یافته بودند و صاحب دیپلم افتخار شدند.

لیلی سلطانی، مدیر بخش فارسی صدای آمریکا در پیامی که به همین مناسبت منتشر شد، این دستاوردهای ارزنده را افتخار چشمگیری توصیف کرد به منظور شناسایی بهترین‌ها در این حرفه انجام می‌شود.

او در ادامه با اشاره به اینکه بخش فارسی صدای آمریکا مفتخر است که این برندگان را به عنوان عضوی از خود دارد، ابراز امیدوارای کرد که آنها در سال‌های آینده نیز به فعالیت‌های ارزنده خود ادامه دهند.

مدیر بخش فارسی صدای آمریکا در پایان از تمامی اعضای بخش فارسی خواست تا با الهام از این موفقیت‌ها، به عنوان یک تیم بزرگ در راستای مأموریت و هدف مشترک این بخش از صدای آمریکا فعالیت کنند.

جشنواره فیلم و تلویزیون نیویورک، بخشی از چند برنامه اهدای جوایز سالانه مرتبط با یکدیگر است که از سال ۱۹۵۷ با عنوان «جشنواره‌های نیویورک» برگزار می‌شود.

با توجه به شرکت هنرمندان، چهره‌ها، و شبکه‌های مطرح تلویزیونی بیش از پنجاه کشور جهان از جمله آمریکا در جشنواره، این جوایز از اهمیت خاصی در صنعت فیلم و تلویزیون برخوردار است.

آثار ارائه شده به جشنواره امسال توسط بیش از دویست تهیه‌کننده، کارگردان، نویسنده، و کارشناسان خلاق حوزه‌های مختلف رسانه مورد بررسی قرار گرفتند.

XS
SM
MD
LG