لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ ایران ۰۳:۱۲

برندگان جایزه نوبل فیزیک اعلام شدند


فرانس کراوس، یکی از برندگان جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۳
فرانس کراوس، یکی از برندگان جایزه نوبل فیزیک ۲۰۲۳

سه فیزیکدان روز سه‌شنبه ۱۱ مهر، برنده جایزه نوبل فیزیک برای مطالعه و پژوهش در مورد چگونگی گردش الکترون‌ها در درون اتم در آتو ثانیه، کسری از ثانیه، شدند.

نتیجه کار پی‌یر آگوستینی و آن لوهیلیه، فرانسوی، و فرانس کراوس، مجارستانی، می تواند به سیستم‌های الکترونیکی بهتر و تشخیص با دقت بیشتر بیماری‌ها منجر شود.

دانشمندان برای درک چگونگی حرکت یک الکترون، باید به یک محدوده زمانی بسیار کوتاه، یعنی یک کوئنتولینیوم ثانیه، نگاه می‌کردند. این زمان که به »آتو ثانیه» نیز شناخته می‌شود، از شش بار تقسیم یک ثانیه بر هزار به دست می‌آید.

متس لارسون، عضو کمیته نوبل، در توضیح اهمیت یافته‌های این سه فیزیکدان گفت: «الکترون‌ها بسیار سریع‌ هستند. زمانی که الکترون‌ها را درک کنید و به کنترل خود درآورید، قدم بسیار بزرگی به جلو برداشته‌اید.»

مارک پیرس، فیزیک‌دان عضو کمیته نوبل، می‌گوید: « در هر ثانیه به اندازه ثانیه‌هایی که از انفجار بزرگ در ۱۳.۸ میلیارد سال پیش می‌گذرد، آتو ثانیه وجود دارد.»

اما زمانی که دانشمندان، الکترون را در این زمان بسیار کوتاه «می‌بینند» و می توانند بگویند که در این سوی مولکول است یا در سوی دیگر، هنوز آن‌چه می‌بینند، بسیار تار است.

آقای پیرس می گوید: «الکترون‌ها بیشتر شبیه موج هستند تا ذرات، و آن‌چه ما سعی می‌کنیم با تکنیک خودمان اندازه‌گیری کنیم، موقعیت تاج این امواج است.»

انتظار می‌رود که در آینده، کشفیات این فیزیکدانان به نتایج عملی در صنایع الکترونیکی، تشخیص بیماری‌ها و شیمی پایه منجر شود.

آن لوهیلیه، از دانشگاه لوند در سوئد، می‌گوید که کار او، نشان‌دهنده اهمیت کار بر روی علوم پایه، بدون در نظر گرفتن نتایج عملی آن در آینده است چون او بی آن‌که حتی بتواند کلمه ای برای توضیح کارش پیدا کند، ۳۰ سال بر روی این پروژه کار کرده است.

خانم لوهیلیه که هنگام دریافت خبر دریافت جایزه نوبل، در حال تدریس بود، گفت: «این معتبرترین جایزه در کار ماست و از دریافتش خیلی خوشحالم. فوق‌العاده است.»

او افزود: «زنانی که این جایزه را دریافت کرده‌اند، زیاد نیستند. بنابراین این جایزه بسیار ویژه است.»

فرانس کراوس که در انستیتو «کوانتوم اپتیکس» و دانشگاه «لودویک ماکسیمیلیان» مونیخ کار می‌کند، گفت که امروز در آلمان روز تعطیل است و «همکارانم دارند از روز تعطیل شان لذت می‌برند، ولی امیدوارم فردا همدیگر را ببینیم و یک بطری شامپاین باز کنیم و جشن بگیریم.»

آقای آگوستینی هم در دانشگاه ایالتی اوهایو در آمریکا کار می کند.

جوایز نوبل شامل جایزه نقدی یک میلیون دلاری (۱۱ میلیون کرون سوئد) است که از دارایی باقیمانده از آلفرد نوبل، مخترع سوئدی، تامین می شود. هر ساله از برندگان دعوت می‌شود تا جوایز خود را در مراسمی در روز ۱۰ دسامبر، ۱۹ آذر، سالگرد مرگ الفرد نوبل، دریافت کنند.

یک روز قبل از اعلام برندگان جایزه نوبل فیزیک، جایزه نوبل پزشکی به کاتالین کاریکو و درو وایزمن به دلیل اکتشافاتشان در مورد واکسن‌ها اهدا شد.

برندگان جایزه نوبل شیمی روز چهارشنبه ۱۲ مهر، ادبیات روز پنج‌شنبه ۱۳ مهر، صلح روز جمعه ۱۴ مهر و اقتصاد روز ۱۷ مهر اعلام خواهند شد.

XS
SM
MD
LG