لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۸:۵۵

دو زندانی سیاسی در پیام‌های نوروزی بر ضرورت «دادخواهی» همگانی تاکید کردند


رضا سلمان‌زاده (راست) و خالد پیرزاده
رضا سلمان‌زاده (راست) و خالد پیرزاده

خالد پیرزاده و رضا سلمان‌زاده، دو زندانی سیاسی، در پیام‌های نوروزی جداگانه که به بخش فارسی صدای آمریکا رسیده است، سال نو را تبریک گفتند و با آرزوی «ایرانی آباد و آزاد» بر ضرورت «دادخواهی» همگانی تأکید کردند.

بر اساس پیام صوتی خالد پیرزاده از زندان اوین، این زندانی سیاسی مشروطه‌خواه نوروز را «بخش بزرگی از تمدن چند هزار ساله این سرزمین کهن»، ایران، توصیف کرده است.

خالد پیرزاده گفته است: «این عید باستانی را به مردم نجیب و رنج‌کشیده ایران تبریک می‌گویم و در سال نو برای تک تک هم‌میهنان آرزوی سلامتی، سعادت و سربلندی و برای کشورم آرزوی آزادی و آبادانی را دارم. پاینده ایران و ایرانی!»

تبریک نوروزی خالد پیرزاده از زندان اوین: پاینده ایران و ایرانی
لطفأ صبر کنيد

No media source currently available

0:00 0:00:31 0:00

رضا سلمان‌زاده، زندانی سیاسی محبوس در زندان قزل‌حصار نیز پیام صوتی خود را که به صدای آمریکا رسیده، «به نام ایران» آغاز کرده است.

پدر دادخواه مهدی سلمان‌زاده، نوجوان معترضی که پیکر بی‌جانش پس از حضور در اعتراضات آبان ۹۸ پیدا شد، در این پیام گفته است: «از پشت حصارهای بلند زندان ضحاک از طرف خانواده‌های دادخواه ایران سال ۱۴۰۳ را سال دادخواهی تا رهایی نامگذاری می‌کنم.»

او دادخواهی را «وظیفه هر وطن‌پرستی» دانسته و جمهوری اسلامی را «یک حاکمیت نالایق و خون‌ریز» نامیده که «۴۵ سال است خود را به زور اسلحه به مردم تحمیل کرده است.»

به گفته رضا سلمان‌زاده، رهبران «باید توسط مردم انتخاب شوند و هر زمان ناکارآمدی‌شان اثبات شد حق مسلم مردم است که آنها را عزل» کنند.

او در این پیام خواستار آن شده که «جنبش دادخواهی را کوچک نشمارید که تنها راه رهایی ایران از راه دادخواهی می‌گذرد» و تأکید کرده که «تمام ایران» برای «خون‌هایی که توسط ولایت فقیهان ریخته شده‌اند» و «کشور ثروتمندی که توسط حاکمان و وابستگانش به تاراج رفته» دادخواهی می‌کنند.

این زندانی سیاسی همچنین با بیان این که «دادخواهی سلاح نمی‌خواهد» و «نیاز به بمب و موشک ندارد»، افزوده است: «دادخواه وابسته به هیچ حزب و جناح و کشوری نیست. دادخواه فقط صدا دارد. صدایی که می‌خواهد به جهانیان برساند تا دنیا بداند که ایران شرایطی صدها برابر بدتر از غزه و لبنان کنونی دارد و این صداها تنها راه رهایی ایران ما است.»

رضا سلمان‌زاده همچنین آرزو کرده که «سال ۱۴۰۳ سال رهایی ایران با همبستگی تمام دادخواهان ایران باشد.»

  • 16x9 Image

    ساقی لقایی

    ساقی لقایی پس از چند سال همکاری با روزنامه‌های مختلف، در سال ۱۳۷۸ خبرنگار و سپس سردبیر پارلمانی و اقتصادی ایسنا شد. او از سال ۱۳۸۵ فعالیت حرفه‌ای خود را با تمرکز بر مسائل ایران و حقوق بشر ادامه داد و در بهار ۱۴۰۰ به بخش فارسی صدای آمریکا پیوست.

XS
SM
MD
LG