لینکهای قابل دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ایران ۰۵:۴۸

رئیسی مدعی کاهش حوادث رانندگی شد؛ پلیس: آمار تصادفات «دهشتناک» است


 تصادف جاده‌ای در ایران
تصادف جاده‌ای در ایران

در حالی که ابراهیم رئیسی مدعی شده که آمار حوادث رانندگی در نوروز کاهشی بوده است، سخنگوی پلیس اعلام کرد: «آمار تصادفات دهشتناک است.»

وب‌سایت «خبرآنلاین» نوشته است آمارهای مربوط به مرگ‌ومیرهای جاده‌ای توسط پلیس و آمارهای تکمیلی آن توسط سازمان پزشکی قانونی اعلام می‌شود.

این خبرگزاری به حضور ابراهیم رئیسی در «ستاد هماهنگی سفر» اشاره کرده و نوشته است که رئیس دولت جمهوری اسلامی حوادث جاده‌ای را «کاهشی» دانسته اما گفته «ما قانع نیستیم و معتقدیم باید روزی برسد که حادثه‌ای نداشته باشیم.»

این وب‌سایت خبری در رد ادعای ابراهیم رئیسی نوشته است که حتی اگر آمارهای مربوط به ۴ فروردین امسال و سال گذشته را مقایسه کنیم چندان کاهشی به‌نظر نمی‌رسد.

در طرف دیگر ماجرا فرمانده پلیس راه کشور ۴ فروردین اعلام کرده که «متاسفانه از ابتدای طرح نوروزی تاکنون ۳۷۳ نفر از هموطنان را در تصادفات از دست دادیم، همچنین بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر از هموطنان نیز در این چند روز مجروح شدند.»

وب‌سایت «خبرآنلاین» این آمار را با آمار چهارم فروردین سال گذشته مقایسه کرده که کمال هادیانفر، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا گفته بود: تا روز چهارم فروردین ۳۸۵ نفر ناشی از تصادفات فوت کرده و ۷۱۰۰ نفر نیز مجروح و مصدوم شدند.

براساس این گزارش مقایسه آمارها نشان داده است که میزان تصادفات و مجروحین در ۴ روز نخست سال افزایش قابل توجهی داشته است.

موضوعی که منتظرالمهدی معاون فرهنگی اجتماعی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی نیز به آن اشاره کرده و در روز چهارم فروردین ماه گفته است: «با توجه به آمار دهشتناک تصادفات و جانباختگان سعی کنیم نقص و نقصان جاده‌ها و خودروها را با دقت بیشتر در رانندگی جبران کنیم.»

به گفته معاون فرهنگی اجتماعی فراجا، تراژیک‌تر آن است که میزان مرگ و میر سالانه ناشی از حوادث رانندگی ایران برابر با کل تلفات رانندگی ۲۷ کشور اروپایی است.

آمار بالای تصادفات در ایران عوامل متعددی دارد که به باور بسیاری از کارشناسان مهمترین‌ آنها به نوع حکمرانی جمهوری اسلامی و دور افتادن ایران از توسعه بازمی‌گردد.

کارشناسان بر این باورند که کیفیت پایین خودروهای داخلی، بی توجهی به مقررات راهنمایی و رانندگی و غیر استاندارد بودن جاده‌های کشور از عوامل موثر در تصادفات جاده‌ای و بالا بودن آمار جان باختگان است.

جمهوری اسلامی اما با ایجاد انحصار در خودروسازی مانع ارتقا کیفی خودروها و استفاده مردم از خودروهای ایمن خارجی شده است و در طرف دیگر راه‌سازی بدون توجه به استانداردهای لازم و مطالعات و امکان سنجی در دستور کار قرار دارد تا به نوعی آمار سازی صورت گیرد.

XS
SM
MD
LG